لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

دو سناتور خواستار فشار بر ایران در صورت قرارداد با روسیه شدند


سناتور منندز (در تصویر) از جمله نویسندگان این نامه است
سناتور منندز (در تصویر) از جمله نویسندگان این نامه است
دو سناتور آمریکایی از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا بر ایران در صورت نهایی شدن توافق تهران با مسکو برای فروش پایاپای نفت در برابر کالا، محدودیت‌ اعمال کند.

به گزارش ۱۸ فروردین خبرگزاری رویترز، سناتورها رابرت منندز (دمکرات) و مارک کرک (جمهوری‌خواه)، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته‌اند اگر ایران در این اقدام خود فراتر رفت، واشینگتن باید در کاهش تحریم‌ها تحت توافق‌نامه موقت ژنو تجدید نظر کرده، کاهش خرید نفت آن کشور را سبب شده و هر گونه عملی خلاف قوانین قوانین را مجازات کند.

در بخشی از این نامه سناتورها خواسته‌اند که رئیس‌جمهوری آمریکا توجه ایران را به این موضوع جلب کند که ایالات متحده آماده است تا تحریم‌ها را در صورت تلاش تهران برای سرباز زدن از تحریم‌ها یا نقض موارد مربوط به توافق‌نامه موقتی، دوباره برقرار کند.

این تازه‌ترین واکنش سناتورها به گزارش‌ها در مورد توافق‌های اولیه میان ایران و روسیه است برای بستن قراردادی پایاپای که در آن نفت ایران به روسیه رفته و کالاهای روسی به ایران وارد می‌شود.

دو روز پس از آنکه که خبرگزاری رویترز این گزارش را منتشر کرد، کاخ سفید با ابراز نگرانی از آن اعلام کرد که چنین قراردادی مغایر با شروط توافق‌نامه ژنو است و انجام چنین دادوستدی می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.

در ۱۴ فروردین ماه رویترز در گزارشی تازه اعلام کرد که تهران و مسکو در تلاش‌های خود برای رسیدن به توافقی در این مورد «به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند».

دو مقام مطلع ایرانی در همین رابطه به این خبرگزاری گفتند که این توافق ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. یک مقام نیز از صادرات حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز سخن گفت. ارزش این معامله پایاپای یک و نیم میلیارد دلار در ماه برآورد شده است.

دو سناتوری که در نامه خود خواستار فشارها بر ایران در صورت نهایی شدن این معامله شده‌اند، همان کسانی هستند که سال گذشته خورشیدی مشغول آماده کردن طرحی شدند که تحریم صادرات نفت ایران و تبادلات ارزی آن را تشدید می‌کرد.

طرحی که با حمایت گروهی از قانون‌گذاران روبه‌رو بود ولی دولت آمریکا مخالفت خود را با آن نشان داده و باراک اوباما آن را تهدید به وتو کرده بود.

رئیس‌جمهوری و دولت ایالات متحده خواستار ایجاد بختی برای دیپلماسی در مذاکرات در حال انجام با تهران شده‌ و مخالفت خود را با اعمال تحریم‌ها در میانه این گفت‌وگوها نشان داده بودند.
XS
SM
MD
LG