لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

شجریان: امیدواریم با دولت جدید شرایط خوبی در موسیقی فراهم شود


محمدرضا شجریان، خواننده و هنرمند موسیقی سنتی ایرانی، ۱۶ شهریور در نشستی خبری گفت امیدوار است که موسیقی راه خودش را باز کند، در دولت جدید شرایط خوبی فراهم شود و «حداقل به ۱۵ سال قبل بازگردیم».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای شجریان در کنار ابراز امیدواری که در دولت جدید وضعیت بهتر شود، می‌گوید نباید یک شورا در باره موسیقی تصمیم‌گیری کند «بلکه باید به سمتی حرکت کنیم که خانواده‌ها خود فرزندانشان را تربیت کنند تا موسیقی خوب بشنوند».

این خواننده مشهور ایرانی گفته اگر شرایط محیا شود پس از پنج سال -که کنسرتی در ایران نداشته- به صحنه باز می‌گردد.

با این همه او تاکید کرد که هنوز هستند کسانی که موسیقی را برنمی‌تابند؛ «اما ما باید کار خودمان را انجام دهیم».

محمدرضا شجریان می‌گوید «وقتی جلوی موسیقی توسط دولت گرفته شود، موسیقی زیرزمینی ساخته می‌شود در نتیجه این کار هیچ سودی برای دولت ندارد و هم وقت اهالی موسیقی گرفته می‌شود و هم وقت خودشان.»

او این گفته‌ها را در نشستی خبری پیش از برگزاری دومین نمایشگاه از سازهای ابداعی خود که در خانه هنرمندان تهران برگزار می‌شود، بیان کرد.

انتقاد او به شورای تصمیم‌گیرنده در مورد موسیقی، به شورای نظارت و ارزشیابی دولتی باز می‌گردد که در مورد «مجاز» بودن و پخش آثار تولید شده در این هنر تصمیم می‌گیرد.

شورایی نیز در تلویزیون دولتی ایران در مورد موسیقی تصمیم می‌گیرد که بدون اجازه آن پخش هیچ قطعه‌ای از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی ممکن نیست.

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که یکی از تازه‌ترین آنها، «شورای تخصصی موسیقی پاپ» است.

این شوراها نه تنها در مورد آنچه موسیقی «مجاز» در ایران عنوان می‌شود، تصمیم می‌گیرند بلکه -بنا بر آنچه برای نمونه در مورد شورای موسیقی پاپ عنوان شده- به آثاری که «با اشکالات محتوایی و فنی از جمله ایرادهای شعری مانند ایرادهای وزنی و قافیه‌ای، خارج‌خوانی و ضعف در تکنینک‌های خوانندگی همراه باشد» نیز مجوز نمی‌دهند.

در ایران علاوه بر مراکز تصمیم‌گیرنده دولتی در مورد موسیقی، نهادهای صنفی و غیردولتی نیز وجود دارند که کار آنها گسترش و معرفی موسیقی‌ست. خانه موسیقی ایران از این دست‌اند. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۹۰ به عنوان رئیس‌ شورای عالی خانه موسیقی انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG