لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

کشته و مسموم شدن چند کارگر در حوادثی پیاپی در پالایشگاه شازند


بخش شرقی پالایشگاه شازند
بخش شرقی پالایشگاه شازند

بنا بر گزارش‌ها از ایران در پی انتشار گاز سمی در «چند نوبت» در پالایشگاه شازند، سه تن از کارگران کشته و گروهی نیز به دلیل مسومیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، تازه‌ترین شمار کشته‌شدگان نشت گاز در این پالایشگاه را سه نفر عنوان کرده و از قول برادر یکی از کشته‌شدگان می‌گوید سه کارگر دیگر نیز در کما به سر می‌برند.

بنا بر گزارش ایلنا دست‌کم سه حادثه در این پالایشگاه رخ داده است، که همه موارد مربوط به انتشار و مسمومیت ناشی از تنفس گاز می‌شود.

در نخستین حادثه در روز هفتم اردیبهشت، سه کارگر به نام‌های محمود مولایی، دهقانی و ابراهیمی، بالای یکی از برج‌های این پالایشگاه، هنگام تعمیرات، در پی تنفس گاز سولفید هیدروژن بیهوش می‌شوند.

برادر آقای مولایی به خبرگزاری ایلنا گفته است نیروهای آتش‌نشانی خود پالایشگاه، که برای کمک آمده بودند نیز به دلیل آنکه تجهیزات اولیه‌ای مانند کپسول اکسیژن همراه نداشته‌اند، بالای برج بهیوش می‌شوند.

در نهایت هر پنج نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا ۱۵ اردیبهشت ماه خبر مرگ دومین کارگر گازگرفته را به دلیل «مسمومیت با گاز سولفید هیدروژن و آسیب وسیع در بافت‌های داخلی بدن، سیستم اعصاب و قلب و عروق» منتشر کرده بود.

این خبرگزاری هر پنج مصدوم را «کارگر» عنوان کرده بود.

خبرگزاری ایلنا ۱۶ اردیبهشت، شمار کشته‌شدگان را در نهایت سه نفر اعلام کرد.

بنا بر گزارش ایرنا دو نفر دیگر بهبود پیدا کرده‌اند.

برادر محمود مولایی به خبرگزاری ایلنا گفته است پس از انتشار گاز در هفتم اردیبهشت، در همان شب حادثه مشابهی رخ داده است و هشت کارگر روانه بیمارستان شده‌اند.

حادثه سومی نیز به گفته او در ۱۵ اردیبهشت ماه رخ داده است و هشت کارگر مسموم شده‌اند که «سه نفر از کارگران مصدوم در کما به سر می‌برند اما حال ۵ نفر دیگر بهتر است».

مقام‌های پالایشگاه شازند خود خبر حادثه سوم را تائید کرده‌اند.

عباس سلیمانی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه شازند گفته است «مصدومان این حادثه (۱۵ اردیبهشت) از نیروهای پیمانکاری پالایشگاه هستند که در حال تخلیه کاتالیت از راکتور دچار مسمومیت با گاز ازت شدند».

خبرگزاری ایرنا می‌گوید سرپرست استانداری استان مرکزی، کمیته ویژه‌ای را مسئول پیگیری این حوادث کرده است.

اما این مقام دولتی، برخلاف برادر آقای مولایی، به تنها دو حادثه اشاره کرده است. به گفته او «توالی و تکرار حادثه لزوم پیگیری علل و مشکلات در این زمینه را ضروری کرده است».

پالایشگاه امام خمینی شازند در استان مرکزی واقع است. این پالایشگاه بیش از ۲۰ سال پیش، به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تک‌واحدی ایران، فعالیت خود را آغاز کرد.

هر سه کارگر کشته شده نیروهای پیمانی بودند.

XS
SM
MD
LG