لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

حمله به عزاداری شیعیان در کابل دست‌کم ۱۴ کشته برجای گذاشت


کودک زخمی از حمله به سخی در بیمارستان
کودک زخمی از حمله به سخی در بیمارستان

وزارت کشور افغانستان می‌گوید حمله به زیارتگاه سخی در کابل، که شیعیان افغانستان برای مراسم سوگواری محرم در آن جمع شده بودند، ۱۴ کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشته‌است. درگیری در این زیارتگاه با کشته شدن مهاجم پایان یافته‌است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در گفت‌وگو با رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد) از احتمال افزایش شمار قربانیان خبر داده‌است.

ده‌ها کشته و زخمی در حمله به عزاداری شیعیان در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

وزارت کشور افغانستان در عین حال اعلام کرده حمله توسط یک نفر انجام شده‌است؛ این سخنان در حالی‌ست که آقای صدیقی پیشتر، و بر اساس اطلاعات اولیه، شمار مهاجمان را سه نفر اعلام کرده بود. عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پلیس کابل نیز به رسانه‌های آن کشور گفته بود «چهار مهاجم» در این حمله دست داشتند که نیروهای امنیتی «هر چهار نفر را از پا درآورده‌اند».

زیارت‌گاه سخی در حوزه سوم امنیتی کابل در منطقه کارته سخی قرار دارد.

حمله به محل سوگواری شیعیان با انفجاری در نزدیکی آن در عصر ۲۰ مهر ماه آغاز شده‌است.

پیش از این یک مقام ارشد امنیتی افغانستان خواسته بود تا کسانی که به مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورا می‌روند، تنها در مسجدها و تکیه‌ها تجمع کنند و خارج از این مکان‌ها به اجرای مراسمی نپردازند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به زیارتگاه سخی را برعهده نگرفته است.

شیعیان در افغانستان در اقلیت قرار دارند. در مورد جمعیت آن‌ها نیز آمار گوناگونی ارائه می‌شود. بر اساس آماری از مرکزی تحقیقاتی «پیو» در واشینگتن، هفت درصد مردم این کشور شیعه هستند، اما برآوردهای دیگری در خود آن کشور حاکی‌ست این رقم به ۲۰ درصد از کل جمعیت هم می‌رسد. عمده شیعیان از هزاره‌ها و تاجیک‌ها هستند.

XS
SM
MD
LG