لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

آمریکا یک سفر رهبر ایران را «دقیقا شنود کرده است»


تازه‌ترين گزارش‌هايی که بر پايه اسناد ادوارد اسنودن، کارمند قراردادی پيشين در سازمان امنيت ملی آمريکا تنظيم شده، نشان می‌دهد که اين سازمان سفر آيت‌الله خامنه‌ای به استان کردستان در سال ۱۳۸۸ را «با دقت شنود کرده است».
گزارش مربوط به اين اسناد، دوم نوامبر در روزنامه‌های نيويورک تايمز آمريکا و گاردين بريتانيا منتشر شده است.
بر اساس اين اسناد، سازمان امنيت ملی ملی آمريکا (ان‌اس‌ای) زمانی‌که از سفر رهبر جمهوری اسلامی به کردستان با خبر شد، «ماموريتی با ادوات پيشرفته جاسوسی» ترتيب داد. نام اين ماموريت «دردنوت» بوده است.
ان‌اس‌ای برای رصد و جاسوسی اين سفر با با سازمان‌های ديگر از جمله آژانسی که عکس‌برداری‌های ماهواره‌ای را کنترل می‌کند و دايره دولتی مخابرات بريتانيا (جی سی اچ کيو) که امکان رديابی و شنود مکالمات تلفنی را دارد، همکاری کرده است.
در اين برنامه نظارت، نه تنها سفر رهبر جمهوری اسلامی بلکه سخنرانی‌‌های او، مکالمات بی‌سيمی محافظانش و خلبانان و کارکنان هواپيما يا هلی‌کوپتری که او سوار می‌شده نيز شنود شده‌اند.
سازمان امنيت ملی آمريکا، از جمله مکالمات بی‌سيمی محافظان رهبر جمهوری اسلامی را که دنبال جرثقيلی برای جابه‌جا کردن يک آمبولانس يا ماشين آتش‌نشانی بوده‌اند هم شنود کرده‌ است.
اين سازمان همچنين رادارهای دفاعی، مکالمات ديگر مربوط به سفر و سخنرانی‌های رهبر ايران را کنترل می‌کرده است.
هدف از اين شنود، پيدا کردن «اثر انگشت ارتباطاتی» عنوان شده است؛ آنچه به سازمان امنيت ملی آمريکا اجازه می‌دهد مکالمات و ارتباطات رهبر جمهوری اسلامی را در زمانی‌که لازم است، رصد کرده و اصالت آن را تاييد کند.
بنا بر اسناد اسنودن، اين سازمان در نظر داشته تا نوعی «تور شنودی» بر روی ايران برقرار کند تا در «موارد بحرانی» از آن استفاده کند.
در اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند، موارد ديگری از شنودها وجود دارد که به ايران ارتباط پيدا می‌کند؛ از جمله شنود دو مقام وزارت خارجه افغانستان که در حال فراهم کردن مقدمات برای ديدار حامد کرزی با مقام‌های ايران بودند و طرف‌های ايرانی به آنها گفته بودند روابط کابل با واشنگتن «به هيچ‌ وجه در تضاد با منافع ايران نيست».
طی روزهای گذشته اسناد تازه‌ای از ادوارد اسنودن در نشريات گوناگون اروپايی و آمريکا منتشر شده که از شنود و جاسوسی گسترده در مکالمات و ارتباطات ميليون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان و حتی رهبران کشورها توسط سازمان امنيت ملی آمريکا خبر می‌دهد؛ از جمله شنود ميليون‌ها شهروند کشورهای اروپايی و مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان.
مقام‌های اروپايی و آمريکای لاتين که کشور يا خودشان بنا بر اين اسناد هدف رصد و نظارت بوده‌اند، به اين گزارش‌ها واکنش‌های انتقادآميز نشان داده‌اند، در مواردی سفير آمريکا را احضار کرده يا با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آن کشور گفت‌وگو کرده‌اند.
تهران هنوز به گزارش‌های منتشر شده جديد که به آيت‌الله خامنه‌ای ارتباط پيدا می‌کند، واکنش نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG