لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

اسپایسر: در حال حاضر تمرکز بر مهاجرانی‌ است که حکم اخراج از آمریکا گرفته‌اند


مرز آمریکا و مکزیک ۳۲۰۰ کیلومتر است که بخشی از آن در حال حاضر حصارکشی یا دیوارکشی شده‌است. براساس برآوردهای وزارت اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، سالیانه شماری نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر به طور قانونی از این مرز رد می‌شوند.
مرز آمریکا و مکزیک ۳۲۰۰ کیلومتر است که بخشی از آن در حال حاضر حصارکشی یا دیوارکشی شده‌است. براساس برآوردهای وزارت اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، سالیانه شماری نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر به طور قانونی از این مرز رد می‌شوند.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا می‌گوید در حال حاضر تمرکز نهادهای دولتی و انتظامی، بر اخراج مهاجران غیرقانونی که حکم اخراج آن‌ها صادر شده است؛ که این رقم بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

شان اسپایسر در نشست مطبوعاتی چهارم اسفند ماه خود با روزنامه‌نگاران، در پاسخ به پرسش مربوط به «مهاجرت قانونی» به خاک آمریکا و تغییرات احتمالی در قوانین مربوط به آن، پاسخ داده‌است: دولت ایالات متحده «بر اساس اولویت‌ها به مسائل نگاه می‌کند».

به گفته آقای اسپایسر «ما در حال حاضر [در آمریکا] میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی داریم. به نظر من تمرکز در حال حاضر همچنان بر همان ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفری‌ست که حکم بازگرداندن آن‌ها صادر شده و اجرای آن در راستای حفظ امنیت در آمریکا است».

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید موضوع مهاجران قانونی، و مسائلی مانند اصلاحات در روند صدور روادید ایالات متحده و نظیر آن‌ها، «مسائلی کاملا مجزا» هستند، ولی در حال حاضر «اولویت‌ها» مطرح هستند «چه در مورد [مهاجران] قانونی، چه غیرقانونی».

یک روز پیش از نشست تازه آقای اسپایسر، وزارت امنیت داخلی آمریکا با صدور دو فرمان جدید، روند اخراج مهاجران غیرقانونی را تشدید کرد. این اقدام در نهایت شامل حدود ۱۱ میلیون شهروند خارجی در ایالات متحده می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تاکید کرده است برای حفظ امنیت و مسائل دیگری مانند ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان آن کشور، اخراج مهاجران غیرقانونی ضروری‌ست و از همان روزهای نخستین آغاز به کار دولت آقای ترامپ، این موضوع در اولویت قرار گرفت. از سوی دیگر اما شماری از سیاستمداران و گروه‌های مدنی نیز، از فرمان‌های مهاجرتی و روادیدی صادرشده از سوی دولت انتقاد کرده‌اند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در فرمانی که روز سه‌شنبه صادر شده، در عین حال دستور به برنامه‌ریزی و ساخت دیوار مرزی میان این کشور و همسایه جنوبی آن، مکزیک، داده‌است. دیواری که دولت مکزیک، به‌تاکید گفته هزینه ساخت آن را پرداخت نمی‌کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید، مکزیک هزینه ساخت دیوار را خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی خود با پرسشی در مورد واکنش مکزیک در مورد مهاجران غیرقانونی که پس فرستاده می‌شوند نیز روبه‌رو شده‌است. یکی از خبرنگاران به نقل از دولت مکزیک می‌گوید آن‌ها تاکید کرده‌اند هیچ شهروند غیرمکزیکی اخراج‌شده را نخواهند پذیرفت. در پاسخ، شان اسپایسر می‌گوید وزیران امور خارجی و امنیت داخلی آمریکا، با مقام‌های مکزیک گفت‌وگو می‌کنند. او جزئیات چندانی در این مورد ارائه نکرده‌است.

مرز مکزیک و ایالات متحده ۳۲۰۰ کیلومتر است که بخشی از آن در حال حاضر حصارکشی یا دیوارکشی شده‌است. براساس برآوردهای وزارت اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی، سالیانه شماری نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر به طور قانونی از این مرز رد می‌شوند. آنچه برای مرز دو همسایه در دهه نخست سده جدید عنوان «شلوغ‌ترین خط مرزی جهان» را به ارمغان آورد.

XS
SM
MD
LG