لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

ابَرتوفان استوایی فیلیپین را در می‌نوردد


هایان، توفان بزرگ استوایی، از روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان به مناطق مرکزی فیلیپین رسیده است، جایی که صدها هزار شهروند مجبور به سکونت در پناهگاه‌ها یا عزیمت به مناطق امن شده‌اند.

این توفان بادهایی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را پدید آورده است و در اندازه‌گیری مربوط به توفان‌ها و گردبادها در رتبه ۵ قرار گرفته است که بالاترین درجه‌ی ممکن است.

توفان‌هایی که بادهایی با سرعت بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ایجاد می‌کنند در این رتبه قرار می‌گیرند.

هایان در دریا نیز امواجی به بلندی چهار تا پنج متر را سبب شده است که جزیره‌های لیته و سامار را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند.

مرکز این توفان در حال حاضر در جنوب شرقی گویوان در استان سامار شرقی عنوان شده است.

کارشناسان و هواشناسان نگران خسارت‌ها و عواقبی‌اند که این ابَرتوفان برای فیلیپین به وجود خواهد آورد.

جف مسترز، کارشناس گردباد در مرکز هواشناسی «ودر آندرگروند» به خبرگزاری رویترز گفته است این توفان بزرگ به احتمال زیاد به فروریختن زمین منجر خواهد شد و با بادهای شدیدی که به وجود آورده است رکوردی تازه در توفان‌های استوایی‌ای با چنین عواقبی در خشکی، ثبت می‌کند.

توفانی به بزرگی هایان عملا می‌تواند پناهگاه‌های ویژه‌ای که برای آنها بنا شده است را نیز خراب کند.

نام این توفان در خود فیلیپین «یولاندا» عنوان شده است.

احتمال نمی‌رود که این توفان استوایی مستقیما به سمت مانیل، پایتخت آن کشور، برود.

مقام‌های داخلی اعلام کرده‌اند برای رسیدن به برخی مناطق توفان‌زده دچار مشکلاتی هستند.

هنوز مشخص نیست هایان چه تعداد قربای برجای گذاشته است؛ خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها می‌گویند تماس با مقام‌های گویوان هنوز ممکن نشده است.

فرماندار «لیت جنوبی» به شبکه ای بی اس- سی بی ان، گفته است این توفان احتمالا قوی‌ترین از سال ۱۹۶۰ در فیلیپین است؛ «واقعا (مانند) شلاق است. تمام جاده‌ها به دلیل درخت‌هایی که در حال فروافتادن هستند از دسترس خارج شده‌اند».

بنا بر گزارش‌ها «یولاندا» ۲۴مین توفان خطرناکی‌ست که طی سال ۲۰۱۳ میلادی فیلیپین را در می‌نوردد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پس از فیلیپین و مناطقی در دریان چین جنوبی به سوی ویتنام برود.
XS
SM
MD
LG