لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

زمین‌گیر شدن سوخو ۱۰۰ در روسیه و مکزیک


کابین مسافران در سوخو ۱۰۰
کابین مسافران در سوخو ۱۰۰

در حالی که اعلام شده بود سه شرکت خصوصی در ایران برای خرید جت‌های مسافربری سوخو تمایل دارند و یک شرکت هم با سوخو به توافق رسیده است نقص فنی در این جت‌ها، سبب شده است دو شرکت آئروفلوت روسیه و اینترجت مکزیک پرواز این هواپیما‌ها را متوقف کنند. پس از این اتفاق احتمال خرید این هواپیما توسط شرکت‌های ایرانی در هاله‌ای از ابهام است.

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت روسیه دراین باره گفته است: «شرکت اینترجت مکزیک پس از بررسی هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت ۱۰۰، مشکلی فنی را در این هواپیما تشخیص داد که در آینده نزدیک برطرف خواهد شد».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

اداره حمل و نقل هوایی روسیه علت زمین‌گیر شدن هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰ را گزارش‌هایی از اشکلات فنی در بخش دم این هواپیما اعلام کرده است.

در پی این اتفاق شرکت آئروفلوت روسیه هم پرواز ناوگان هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ را به دلیل مشکلات فنی متوقف کرد.

تاکنون ۱۱۱ فروند از این هواپیما ساخته شده که قیمت تقریبی آن در حدود ۳۵ میلیون دلار است.

چندی پیش اعلام شد سه هواپیمایی ایرانی هم تمایل به خرید این هواپیما‌ها دارد.

شرکت سوخو پس از نمایش هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ در ایران، و بیش یک سال بازاریابی توانست اولین تفاهمنامه فروش هواپیمای سوپر جت ۱۰۰ را با یک شرکت ایرانی امضا کند.

شرکت سوخو، از امضای یادداشت تفاهمی برای فروش هواپیمای مسافربری سوپرجت ۱۰۰، با یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران خبر داده است.

اینترفاکس گزارش داده است که این یادداشت تفاهم در سفر مقامات شرکت هواپیمایی سوخو در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ با طرف ایرانی به امضا رسیده است.

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پیش‌تر گفته بود که این کشور در حال رایزنی برای فروش هواپیمای سوپرجت ۱۰۰ به ایران است.

در آن زمان مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از استقبال ایرلاین‌های ایرانی از هواپیمای سوخوسوپر جت ۱۰۰ خبر داده و گفته بود: «شرکت سوخو، ۲۳ آذر به معرفی یکی از محصولاتش (سوپرجت ۱۰۰) در ایران پرداخت و پس از آن اغلب ایرلاین‌ها به این محصول روسی، روی خوش نشان دادند. در این نمایش هوایی یک فروند سوخو ۱۰۰، دو پرواز در مقابل نمایندگان شرکت‌های هوایی ایرانی انجام داد و پس از آن گفت‌وگوهایی میان نمایندگان سوخو با ایرلاین‌های ایرانی انجام شد. اغلب شرکت‌های هواپیمایی و همچنین شرکت‌های درحال تاسیس، علاقه‌مند به انجام مذاکره و خرید این محصول بودند».

اما در پی نقض فنی پیش آمده داستان ورود این هواپیما به ایران هم رنگ دیگری پیدا کرد و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران موضع خود را نسبت به این هواپیما تغییر داد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پس از زمینگیر شدن این هواپیما‌ها در مکزیک و روسیه گفته است: «سه شرکت هواپیمایی خصوصی برای اجاره هواپیمای سوخو ۱۰۰ با این شرکت رایزنی کردهاند. در مذاکرات ایرلاینهای ایرانی و شرکت سوخو بحث خرید هواپیما مطرح نیست؛ زیرا این نوع هواپیما هنوز برای شرکتهای هواپیمایی شناخته شده نیست.

ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به ایران، تنها به‌صورت اجاره انجام می‌شود؛ ضمن اینکه باتوجه به زمین‌گیر شدن این هواپیما به علت مشکل ایجاد شده در آن، بحث اجاره هم با اما و اگرهایی مواجه است و شرکت سوخو باید ایراد موجود را برطرف کند. اگر در مدت زمان اجاره، هواپیمای سوخو ۱۰۰ توانست توانمندی خود را ثابت کند می‌توان به خرید این نوع هواپیما درآینده امیدوار بود. با وجود تمایل شرکتهای خصوصی، شرکتهای دولتی برای اجاره سوخو ۱۰۰ اعلام آمادگی نکردهاند؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد زمین گیر شدن این هواپیما در تصمیم‌گیری ایرلاین‌ها برای اجاره موثر است و اگر ایراد فنی مهمی در سوخو باشد امکان منتفی شدن تصمیم شرکت‌ها وجود دارد.»

سوخو سوپر جت ۱۰۰ رقیب اصلی هواپیماهای شرکت امبرائر، بمباردیه و میتسوبیشی است اما به‌تازگی روسیه از هواپیما جدیدام سی ۲۱ رو نمایی کرده است. این هواپیما رقیب اصلی دو هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ است و در صورتی که بر سر تحویل این هواپیما‌ها به ایران مانع ایجاد شود احتمالا ایران به سمت خرید این مدل خواهد رفت.

سوخو سوپرجت ۱۰۰ از یک موتور غیر آمریکایی استفاده می‌کند به همین دلیل خطوط هوایی ایران می‌توانند بدون هیچ نگرانی از موانع احتمالی دولت آینده آمریکا دست به خرید این هواپیما بزنند.

البته فعلا با توجه به نقض فنی پیش آمده برای این هواپیما و خاطرات بد گذشته بخصوص سقوط مکرر هواپیماهای روسی توپولوف و ذهنیت بد مردم ایران، احتمال اینکه شرکت‌های ایرانی برای خرید این هواپیما دست به اعصا‌تر حرکت کنند بیشتر است. احتمالا در این شرایط شرکت‌های خصوصی ایرانی خرید هواپیماهای دست دوم ایرباس و بوئینگ را به خرید این هواپیما ترجیح خواهند داد.

XS
SM
MD
LG