لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

شکست «مذاکره شورشیان سوری و ایران»؛ پایان آتش‌بس در زبدانی


یکی از شورشیان در تصویری مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر زبدانی دیده می‌شود
یکی از شورشیان در تصویری مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر زبدانی دیده می‌شود

گروه احرارالشام، که به نمایندگی از گروهی از شورشیان سوری، در پی یک آتش‌بس در شهر زبدانی، مشغول مذاکره با هیئت ایرانی بود، میگوید این گفت‌وگوها شکست خورده و نبردها برای تصرف شهر از سر گرفته شده است.

آتش‌بس موقت بین طرف‌های درگیر بر سر شهر مرزی زبدانی و دو روستا در ادلب، بین دولت سوریه و متحد آن حزب‌الله لبنان، و گروهی از شورشیان سوری، روز شنبه ۲۴ مرداد، به پایان رسیده و گزارش‌هایی از حملات موشکی نیز منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این آتش‌بس از روز چهارشنبه با حمایت ایران و ترکیه، که هر یک از هواداران طرف‌های مخالف در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود، شکل گرفته بود.

زبدانی در نزدیکی دمشق و مرز لبنان از اهمیتی راهبردی برای دولت سوریه برخوردار است و به همین دلیل، حمله به مواضع شورشیان در درون شهر، ادامه یافته است.

از سوی دیگر ائتلافی از شورشیان به نام «جیش‌الفتح»، برای کاستن از فشار این حملات، به روستاهای شیعه‌نشین «کفرایا» و «فوعه» در استان ادلب حمله کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز منابعی در هر دو سو گفته‌اند مذاکرات بر سر خروج امن شورشیان از زبدانی و در دیگر سو، ساکنان روستاهای فوعه و کفرایا، صورت گرفته است.

احرارالشام ایران را مقصر شکست مذاکرات نامید و سخنگوی این گروه به رویترز گفته است «تمرکز بر تغییرات جمعیتی و اهمیت ندادن به شرایط غیرنظامیان» دلیل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است.

شورشیان در عین حال خواستار آزادی ۴۰ هزار زندانی از زندان‌های دولت مرکزی شده بودند که این درخواست رد شده است.

شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، که خبر پایان یافتن آتش‌بس را منتشر کرد، در مورد دلیل شکست مذاکرات چیزی نگفت. تهران هنوز به این خبرها واکنشی نشان نداده است.

حملات در زبدانی با پرتاب موشک به آن آغاز شد.

در حملات همزمان به روستاهای فوعه و کفرایا، که از سر گرفته شده نیز دست‌کم یک کودک کشته و ۱۲ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است نیز پایان مذاکرات و آغاز درگیری‌ها را تائید است.

XS
SM
MD
LG