لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

«۱۰۴۶ عضو داعش» در حملات هوایی ائتلاف در سوریه کشته شده‌اند


دیدبان حقوق بشر سوریه در تازه‌ترین گزارش خود در دوم آبان ماه، می‌گوید بیش از ۱۱۰۰ نفر طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه اسلام‌گرایان در سوریه کشته شده‌اند، که عمده آنها اعضای «داعش» هستند.

از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ۲۹۰ اثر و بنای فرهنگی کهن سوریه در جنگ داخلی آن کشور آسیب دیده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است در گزارش تازه خود می‌گوید از زمان آغاز حملات هوایی در آن کشور (۲۳ سپتامبر) دست‌کم ۱۱۷۱ نفر کشته شده‌اند.

از این میان -به گفته این سازمان- ۱۰۴۶ نفر اعضای «حکومت اسلامی»، ۷۲ نفر عضو «جبهة النصرة» و ۵۲ نفر نیز غیرنظامی هستند.

در تصاویر چهارگانه (از بالا سمت چپ) اعضای «حکومت اسلامی» که هدف حمله هوایی قرار می‌گیرند
در تصاویر چهارگانه (از بالا سمت چپ) اعضای «حکومت اسلامی» که هدف حمله هوایی قرار می‌گیرند

یک ماه پیش همین سازمان شمار کل کشته شدگان را ۹۱۰ نفر اعلام کرده بود که باز هم بیشترین تعداد عضو «حکومت اسلامی» بودند.

طی این زمان شمار کشته‌شدگان «جبهة النصرة» و نیز قربانیان غیرنظامی در گزارش‌های دیدبان حقوق بشر سوریه افزایشی پیدا نکرده است و در گزارش پیشین نیز همین مقدار بود.

دیدبان حقوق بشر سوریه از سوی دیگر می‌گوید ۳۷ غیرنظامی نیز در حملات هوایی نیروهای دولتی وفادار به بشار اسد کشته شده‌اند که ۹ نفر از آنها کودکانی بودند که در رقه، مرکز اصلی حضور «حکومت اسلامی» زندگی می‌کردند.

آسیب‌دیدگی ۲۹۰ بنای فرهنگی

سازمان آموزش و تحقیقات ملل متحد (یونیتار) می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طی جنگ داخلی سوریه، به ۲۹۰ اثر و بنای تاریخی آن کشور که برخی قدمتی بسیار کهن دارند آسیب رسیده است.

به گزارش رویترز این سازمان که از تصاویر در دسترس ماهواره‌‌ای استفاده کرده، می‌گوید ۲۴ بنا، کاملا نابود شده، ۱۸۹ بنا به شدت یا نسبتا آسیب دیده و آسیب‌دیدگی احتمالی در ۷۷ بنای دیگر نیز دیده می‌شود.

«یونیتار» این موضوع را «نشانه‌ای هشدارآمیز» در جنگ داخلی سوریه و در مورد بناها و آثار فرهنگی آن کشور توصیف کرده است.

این سازمان وابسته به «ملل متحد» مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهند از جمله به بناهایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند، آسیب‌های گسترده‌ای رسیده است. بسیاری از این بناها در «حلب» قرار دارند.

جنگ داخلی سوریه در حالی به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود که تلاش‌ها برای برقراری صلح میان طرف‌های درگیر فرجامی پیدا نکرده است و به گفته سازمان ملل متحد بیش از ۲۰۰ هزار نفر طی آن کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG