لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

نماینده مخالفان دولت سوریه: اسد باید برود، مرده یا زنده


محمد علوش در ژنو
محمد علوش در ژنو

نماینده گروه اصلی مخالفان رئیس‌جمهوری سوریه، در آستانه تلاش‌های تازه برای گردآوری طرف‌های درگیر در جنگ داخلی آن کشور، بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، «مرده یا زنده»، تاکید کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه، ۲۳ اسفند ماه، به نقل از محمد علوش، نماینده ارشد مخالفان در روند مذاکرات، نقل کرده است که آنها «معتقد هستند، دوره گذار باید با سقوط یا مرگ بشار اسد آغاز شود».

آقای علوش به خبرگزاری فرانسه گفته است «این [گذار سیاسی] با حضور رژیم (دولت مرکزی سوریه) یا راس آن در قدرت، آغاز نخواهد شد».

این گفته‌ها در زمانی مطرح شده که دولت دمشق، برکناری بشار اسد از قدرت را «خط قرمز» عنوان کرده‌است.

ولید معلم، وزیر خارجه دولت مرکزی سوریه گفته است «ما با هیچ کسی که بخواهد در مورد ریاست جمهوری بحث کند، وارد مذاکره نمی‌شویم، و بشار اسد یک خط قرمز است».

سازمان ملل متحد دور تازه‌ای از مذاکرات را برای پایان دادن به بحران داخلی سوریه سامان داده‌است. استفان دی‌میستورا، نماینده آن سازمان در امور سوریه، گفته قرار است این دور از مذاکرات بر «تشکیل یک دولت جدید و یک قانونی اساسی تازه» و نیز «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ظرف ۱۸ ماه» مترکز باشد.

وزیر خارجه سوریه روز ۲۲ اسفند ماه گفته بود هیچ‌کس حق ندارد «در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار نظر کند».

از سوی دیگر مخالفان خواستار آن شده‌اند که قدرت کامل اجرایی به دولتی انتقالی سپرده شود.

مذاکرات تازه سوریه قرار است از روز دوشنبه، در ژنو، سوئیس، آغاز شود.

آخرین باری که مذاکراتی شکل گرفت، حملات هوایی ارتش روسیه و پیشروی‌های زمینی نیروهای وابسته به اسد و متحدان آن، آن را نیمه‌کار گذاشت.

XS
SM
MD
LG