لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

اعلام نتیجه نمونه‌برداری‌ها از سوریه تا سه هفته طول می‌کشد


گروه ۱۳ نفره بازرسان ملل متحد روز شنبه دمشق را ترک کردند
گروه ۱۳ نفره بازرسان ملل متحد روز شنبه دمشق را ترک کردند
سازمان ناظر بر ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز ۹ شهریور اعلام کرد تحقیقات و اعلام نتیجه بر نمونه‌هایی که از محل «حمله شیمیایی» ۳۰ مرداد ماه در حومه دمشق برداشته شده، «تا سه هفته» به درازا می‌کشد.

در بیانیه‌ای که این سازمان بین‌المللی صادر کرده آمده است «نمونه‌های اینک به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند… نتیجه تحقیقاتی کامل، مرتب و بی‌طرفانه تا سه هفته زمان نیاز دارد.»

نتیجه تحقیقات را آکه سلستورم، رئیس این هیئت ملل متحد، به دبیر کل آن سازمان ارائه خواهد کرد.

گروه ۱۳ نفره بازرسان ملل متحد روز شنبه دمشق را ترک کرده به لبنان رفتند. سپس هواپیمای دولت آلمان آنها را به روتردام برد، جایی که با خودرو به لاهه (هلند) رفته و مرحله نهایی تحقیقات خود را بر نمونه‌ها آغاز می‌کنند.

با وجود آنکه گروه بازرسان سازمان ملل به زمانی تا سه هفته برای اعلام نتیجه نیاز دارند، اما ایالات متحده اعلام کرده است شکی در اینکه دولت سوریه علیه شهروندان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده، ندارد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در همان روزی که بیانیه بازرسان منتشر شد، گفت تصميم گرفته است که آمريکا عليه حکومت سوريه دست به اقدامی نظامی بزند؛ هر چند اوباما می‌خواهد کنگره آمريکا با چنين اقدامی موافقت کند.

روز جمعه کاخ سفيد ارزيابی اطلاعاتی خود را در مورد استفاده «حکومت بشار اسد» از سلاح شيميايی منتشر کرد که بر اساس آن ۱۴۲۹ نفر در حمله‌ای به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه کشته شدند و دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

همان روز نیز جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در تاکید بر اینکه حمله شیمیایی به دست نیروهای دولتی سوریه انجام شده گفت «تنها ۹۰ دقیقه پس از این حمله این صحنه‌ها در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شد. ما به چشمان خود هزاران گزارش از ۱۱ منطقه جداگانه در حومه دمشق دیدیم. همه آنها نشان می‌دهند و گزارش می‌کنند که قربانیان عوارضی چون مشکلات تنفسی، انقباض عضلانی، سرفه، تپش قلب، کف دهان، بیهوشی و نهایتا مرگ داشتند.»

اما در سوی دیگر کشور روسیه، هم‌پیمان بشار اسد، نظری کاملا متفاوت دارد.

ولادیمير پوتين، رئيس جمهوری آن کشور، روز شنبه گفت، اگر آمريکا اسناد و مدارکی در اختيار دارد که ادعاهای مربوط به حمله شيميايی توسط حکومت سوريه را ثابت می‌کند، بايد آنها را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه دهد.

آقای پوتین برخلاف مقام‌های آمریکایی گفته متقاعد شده است این حمله شيميايی تحريکات کسانی‌ست که می خواهند ساير کشورها را وارد درگيری‌ها در سوريه کنند و در عين حال،‌ حمايت قدرت های بزرگ را جلب کنند.

آمریکا واکنشی به این موضوع نشان نداده و در عین حال زمانی برای حمله به سوریه مشخص نکرده است.

آقای اوباما روز گذشته با تاکید بر آمادگی نیروهای نظامی آن کشور، اما افزود «اين حملات، به اهداف مشخصی انجام خواهد شد اما زمان آن می‌تواند، فردا، يک هفته ديگر يا يک ماه ديگر باشد».
XS
SM
MD
LG