لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

شورشیان سوری گفته‌های مقام دولتی در مورد توافق در منابع تامین آب دمشق را رد کردند‎


عکسی که خبرگزاری دولتی سوریه ۱۱ ژانویه منتشر کرده و می‌گوید غیرنظامیان را در حال خروج از وادی بردی نشان می‌دهد
عکسی که خبرگزاری دولتی سوریه ۱۱ ژانویه منتشر کرده و می‌گوید غیرنظامیان را در حال خروج از وادی بردی نشان می‌دهد

یک فرماندار محلی می‌گوید دولت سوریه و مخالفان بر سر منابع تامین آب اطراف دمشق به توافق رسیده‌اند، تا نیروهای ارتش وارد این مناظق شوند. مخالفان دستیابی به چنین توافقی را رد کرده‌اند؛ اما بنا بر گزارش‌های محلی شماری از غیرنظامیان توانسته‌اند از منطقه خارج شوند.

طی هفته‌های گذشته اخبار جنگ داخلی سوریه بیشتر متمرکز بر درگیری‌ها در مناطقی اطراف دمشق شده، که تامین‌کننده آب بیش از پنج میلیون نفر از شهروندان پایتخت و حواشی آن است.

پیش از این نیز مقام‌های دولت و شورشیان، خبرها و گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد «آتش‌بس» در این مناطق منتشر کرده بودند. در عین‌حال، هرچند حملات ارتش سوریه و متحدان آن، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، در این مدت افزایش یافته، اما تا چند روز پیش، گزارشی از پیشروی عمده‌ای در آن‌ها منتشر نشده بود.

اخبار تازه‌منتشر‌شده در مورد «توافق» در مورد مناطق اطراف «عین‌الفیجه» (از سرچشمه‌های عمده آب دمشق در نزدیکی وادی بردی) نیز ضدونقیض هستند.

از یک سو یک مقام‌ محلی به خبرگزاری دولتی سوریه گفته، ارتش آن کشور با مخالفان برای ورود به منطقه به توافق رسیده‌اند، از سوی دیگر اما یک منبع خبری در میان شورشیان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید چنین چیزی واقعیت ندارد.

با این‌همه هم منابع خبری داخل وادی بردی و هم سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، تائید می‌کنند که غیرنظامیان اجازه یافته، یا، موفق شده‌اند از طریق مسیرهای امنِ اعلام‌شده از منطقه خارج شوند.

علا ابراهیم، فرمانداری محلی که طرف گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی سوریه بوده، گفته بود «توافق برای خلع سلاح‌های سنگین شورشیان و خروج شورشیان غیر محلی» به‌دست آمده‌است. او افزوده که قرار است «ارتش وارد منطقه شده و بمب‌های عمل‌نکرده و مناطق مین‌گذاری‌شده را پاکسازی کند تا تیمی که قرار است خسارت‌های وارده به پمپ‌ها و لوله‌های انتقال آب را تعمیر کند، وارد منطقه شود».

بیش از پنج میلیون نفر در دمشق و اطراف آن به منابع آبی «عین‌الفیجه» نیازمند هستند و طی هفته‌های گذشته نیز سازمان ملل متحد در مورد عدم دسترسی آن‌ها به آب ابراز نگرانی کرده بود. دولت سوریه، شورشیانی که کنترل این مناطق کوهستانی را در دست دارند به مسموم کردن آب متهم کرده بود. اتهامی که شورشیان رد کرده و می‌گویند چنین اقدامی اول از همه به خود آن‌ها آسیب می‌رساند.

احمد رمضان، یکی از مقام‌های «ائتلاف ملی» مخالفان، به خبرگزاری فرانسه گفته است گفته‌های علا ابراهیم غیرواقعی و «جنگ روانی» است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز تائید کرده، توافقی فراگیر حاصل نشده، اما به غیرنظامیانی که خواستار خروج هستند، پیشنهاد داده‌شده تا از مسیرهای امن استفاده کنند.

بنا بر گزارشی دیگر نیز شماری نزدیک به ۶۰۰ نفر توانسته‌اند از مرکز درگیری‌ها خارج شوند که خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید «۶۰ شورشی» نیز در میان آن‌ها بودند.

دولت سوریه می‌گوید شورشیان فعال در این منطقه به «جبهه فتح‌الشام» (شاخه القاعده) وابستگی دارند که آتش‌بس فعلی شامل آن‌ها نمی‌شود. گروه‌های مخالف این موضوع را رد کرده و در عین حال این اتهام را وارد کرده‌اند که حملات ارتش، پمپ‌ها و لوله‌های انتقال آب را از کار انداخته‌است.

درگیری‌ها در اطراف دمشق در حالی‌ست که مذاکراتی میان شورشیان و دولت سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، در پایان ماه میلادی جاری برنامه‌ریزی شده‌‌است. مذاکراتی که شورشیان، با تشدید تنش‌های وادی بردی، تهدید به ترک آن کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG