لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

فرمانده ی‌پ‌گ: حضور نیروهای مورد حمایت ترکیه از اعزاز تا جرابلس را نمی‌پذیریم


عملیات شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ و «نیروهای دمکراتیک سوریه» برای آزادسازی رقه ادامه دارد
عملیات شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ و «نیروهای دمکراتیک سوریه» برای آزادسازی رقه ادامه دارد

فرماندهی گروه «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه در بیانیه‌ای گفته‌است این شبه‌نظامیان قصد «آزادسازی» مناطق بین اعزاز-جرابلس را دارند و حضور نیروهای مورد حمایت ترکیه در این مناطق را نخواهند پذیرفت.

در کنار بیانیه منتشرشده در نهم‌ تیر ماه، یکی از فرماندهان ارشد «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) نیز به روزنامه «ینی اوزگور پولتیکا» گفته است این گروه قصد ندارد تحت هیچ شرایطی «حضور ترکیه در منطقه» را بپذیرد.

سیپان همو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق، به «ینی اوزگور پولتیکا» می‌گوید «آزادسازی اعزاز و جرابلس همیشه یکی از اهداف ما خواهد بود و تلاش ما برای دستیابی به این هدف ادامه خواهد داشت».

اعزاز در شمال غربی سوریه، در نزدیکی حلب و شهر مرزی کیلیس در ترکیه قرار دارد. جرابلس در نزدیکی رود فرات در نزدیکی شهر مرزی قرقمیش است؛ همان‌جایی که عملیات اولیه ترکیه در خاک سوریه آغاز شد.

این مقام «ی‌پ‌گ» زمان دقیقی برای انجام عملیات احتمالی در این مناطق مشخص نکرده، اما تاکید کرده است «هرچند ترکیه اکنون فرصتی به‌دست آورده و یک ائتلاف بین‌المللی هم ایجاد کرده‌است، اما واضح بگویم، ما این ائتلاف را هم قبول نداریم».

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که فرماندهی ی‌پ‌گ در بیانیه‌ای بر انجام عملیات در مناطقی که به‌طور عمده تحت کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه و نظارت نیروهای نظامی آن کشور است، تاکید کرده‌است.

در روزهای گذشته تبادل آتش میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کـرد سوریه ادامه داشته‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، هفته پیش گفته بود آنکارا اقدام به تجدید قوا و اعزام شماری از نیروهای نظامی، خودروی زرهی و جنگ‌افزار به منطقه بین اعزاز تا جرابلس کرده‌است.

مقام‌های ترکیه هنوز واکنش به گفته‌های فرماندهی ی‌پ‌گ نشان نداده‌اند. شبه‌نظامیان عمدتا کرد در سوریه، تحت گروهی با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» که هسته‌ اصلی آن را «ی‌پ‌گ» تشکیل می‌دهد، از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند. ترکیه، ی‌پ‌گ را یک گروه «تروریستی» می‌داند.

به گفته وزارت خارجه ترکیه، مقام‌های آن کشور، و روسیه و ایران، قرار است روز دوشنبه، در آستانه دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای مربوط به سوریه، جداگانه دیدار و گفت‌وگو کنند. پنجمین دور از نشست آستانه قرار است از روز ۱۳ دی ماه آغاز شود. ترکیه، به‌عنوان کشوری حامی گروهی از مخالفان بشار اسد، در کنار ایران و روسیه، به‌عنوان حامیان اسد، در حال مذاکره برای ایجاد مناطقی در سوریه با عنوان مناطق «کاهش تنش» هستند. این سه کشور برای ایجاد این مناطق به توافقات اولیه رسیده‌اند و مذاکرات پیش‌رو در آستانه، در راستای همین توافقات است.

XS
SM
MD
LG