لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

مدافعان کوبانی «اهدافی را برای حملات هوایی نشان داده‌اند»


کوبانی
کوبانی

در حالی‌که طی ۴۸ ساعت گذشته ائتلاف به رهبری آمریکا نزدیک به ۴۰ حمله هوایی در اطراف و داخل کوبانی در سوریه انجام داده‌، گزارش‌ها از قول کردهای مدافع شهر می‌گوید آنها مختصات اهدافی را برای انجام این حملات در اختیار آمریکا گذاشته‌اند.

وزارت دفاع آمریکا از تائید هماهنگی با گروه‌های کرد که عمدتا اعضای گروه «ی پ گ» هستند، خودداری کرده است. به گزارش رویترز ادمیرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در مورد گزارش‌های منتشر شده در این مورد به خبرنگاران گفته است «هیچ جزئیاتی در مورد هماهنگی [با نیروهای] زمینی» برای ارائه ندارد.

شمار حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در شمال سوریه، طی دو روز گذشته به طور محسوسی افزایش پیدا کرده است.

محاصره چهار هفته‌ای کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه به نقطه تمرکز حملات آمریکا و کشورهای متحد آن برای جلوگیری از پیشروی نیروهای «حکومت اسلامی» تبدیل شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۲ مهر ماه، در دیداری با فرماندهای عالی‌رتبه ۲۲ کشور ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» گفته بود تلاش‌ها بر شکست محاصره کوبانی و جلوگیری از پیشروی شبه‌نطامیان اسلام‌گرا در غرب عراق متمرکز شده است.

سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده است که با سقوط کوبانی و افتادن کنترل آن به دست اسلام‌گرایان افراطی، «قتل‌عام» در آن صورت گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اوضاع در کوبانی سیال است اما آنها معتقدند که کنترل شهر همچنان در دست نیروهای کرد است.

در دو بازه زمانی ۲۴ ساعته، در هفته جاری میلادی، آمریکا از انجام ۲۱ و ۱۸ حمله هوایی داخل و اطراف کوبانی خبر داده است.

این در حالی‌ست که در هفته گذشته ائتلاف به طور متوسط شش یا هفت بار در روز به اهدافی در این منطقه حمله می‌کرد.

پولاد جان، یک سخنگوی گروه کرد «ی پ گ» به خبرگزاری رویترز گفته است مقام‌های ارشد این گروه «اطلاعات مربوط به مختصات حضور "داعش" را به ائتلاف داده‌اند و آنها نیز بر طبق آن حمله کرده‌اند».

به گفته این سخنگوی شبه‌نظامیان کرد، برخی نیروهای حکومت اسلامی «عقب‌نشینی کرده و پس از تجدید قوا بازگشته‌اند، اما چون حملات هوایی در هماهنگی انجام شده، خوب هدف‌ها را می‌زنند».

او در مورد اینکه چگونه چنین اطلاعاتی را در اختیار نیروهای ائتلاف قرار داده‌اند، توضیحی نداده است.

ژنرال جان آلن، هماهنگ‌کننده ارشد ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» اظهار کرده است که آمریکا اطلاعاتی را در مورد هدف‌ها از منابع مختلف می‌گیرد. او در واشینگتن به خبرنگاران گفته است «ما همه اینها را وقتی می‌آید دریافت می‌کنیم. در نهایت ارزششان مورد بررسی قرار می‌گیرد».

به گزارش رویترز از او در مورد ارسال احتمالی این اطلاعات از سوی نیروهای کرد پرسشی نشده و او نیز توضیحی نداده است.

این خبرگزاری می‌گوید مقام‌های دیگر آمریکا نیز از ارائه توضیح در این مورد خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG