لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

صعود تاریخی حسن تفتیان به نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر جهان


حسن تفتیان، نفر اول از راست
حسن تفتیان، نفر اول از راست

حسن تفتیان نماینده ایران در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان، به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های ۱۰۰ متر رسید تا با برترین دوندگان جهان رقابت کند. این اتفاق، برای نخستین بار است که در تاریخ این رشته ورزشی رخ می‌دهد.

تفتیان که رکورد ایران را در اختیار دارد، با تکرار رکوردش و ثبت زمان ۱۰:۱۰ صدم ثانیه، ضمن جا گذاشتن کیم کالینز، قهرمان سال ۲۰۰۳ جهان از سنت کیتز، موفق شد راهی مرحله نیمه نهایی شود.

او در گروه سوم از مرحله نیمه نهایی با دوندگان سرشناسی همچون آسافا پاول از جامائیکا و تایسون گی از آمریکا رقابت کرد و هفتم شد تا از راهیابی به فینال باز بماند.

تایسون گی با ثبت زمان ۹ ثانیه و ۹۶ صدم ثانیه در این گروه اول شد. دو دونده دیگر نیز رکوردی کمتر از ۱۰ ثانیه را به جا گذاشتند. تفتیان پیش از ریچارد کیلتی از انگلستان توانست از خط پایان بگذرد.

در سال ۲۰۱۰، دووميدانی جوانان جهان در كانادا، حسن تفتيان با حدنصاب ۱۰ ثانيه و ۶۰ صدم ثانيه ركورد ملی جوانان را شكست و به مرحله‌ نيمه نهايی راه یافت. او دو سال بعد هم در مسابقات جوانان جهان به میزبانی بارسلونا، ۱۰ ثانیه و ۴۶ صدم ثانیه را در نیمه نهایی به جا گذاشت.

تفتیان آخرین رکورد بزرگسالان ایران را در آلماتی به جا گذاشته و سهمیه المپیک ۲۰۱۶ را نیز کسب کرده است.

این دونده سرعتی در پیست خاکی شهرستان تربیت حیدریه تمرین می‌کند. او به خبرگزاری ایسنا گفته: وضعیت این پیست افتضاح است. در اکثر موارد در کوه و بیابان تمرین می‌کنم و به دلیل شرایط نامناسب پیست، شب‌ها از شدت پا درد و کمر درد نمی‌توانم بخوابم.

او در ادامه تاکید کرد: «شخصاً برای استاندارد شدن این پیست با مسئولان زیادی صحبت کردم. با مدیر کل ورزش استان، فرماندار و نماینده مجلس. به وزارت ورزش هم رفتم.» مذاکراتی که به خاطر فراهم نشدن بودجه، تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

سال ۱۹۵۶ که تیم دوومیدانی ایران عازم فلورانس شد، وهاب شاهخوره از خرمشهر که رکورددار ایران بود، با حدنصاب ۱۰.۸ ثانیه رکورد جدیدی ثبت کرد. او نخستین ایرانی است که این ماده را زیر ۱۱ ثانیه دویده است.

هفده سال بعد در مسابقات آمادگی برای بازی‌های آسیایی تهران، عزیز کریم‌آبادی از بندرانزلی موفق شد رکورد وهاب شاهخوره بود را یک‌دهم ثانیه بهبود ببخشد.

پس از انقلاب، نورمحمد آنه‌ قره‌جه از ترکمن صحرا در این ماده پیشتاز بود. سپس عبدالصادق گرگانی سال ۱۳۷۳ از همین خطه با حدنصاب ۱۰.۵۳ که در پیست مجارستان ثبت کرد، رکورددار جدید ایران شد. یوسف دهمیری و سپس امیرحسین توکلیان نیز در ماده صد متر درخشیدند.

عبدالغفار سقر در مانیل ۲۰۰۳ به فینال قهرمانی آسیا رسید و هشتم شد. قبل از او فقط يوسف دهميري سال ۱۹۹۳ به فينال ۱۰۰ متر آسيا صعود کرده بود. سقر مرداد ۸۲ رکورد ۱۰.۲۹ را در مجارستان به جا گذاشت.

سقر در میدان سوارکاری آق قلا تمرین می‌کرد. رکورد او هم چند سال عمر کرد تا سرانجام رضا قاسمی در قزاقستان با ۱۰.۲۴ ثانیه رکورددار ایران شد. قاسمی و تفتیان در رقابتی داخلی، بارها رکورد ایران را بهبود بخشیده‌اند.

در فینال دوی ۱۰۰ متر مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان، یوسین بولت جامائیکایی در حضور چهار رقیب آمریکایی موفق شد بار دیگر روی سکوی قهرمانی بایستد. بولت با زمان ۹ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه به مقام نخست رسید.

این نهمین طلای جهانی بولت ۲۹ ساله بود که شش طلای المپیک هم در کارنامه دارد. جاستین گاتلین قهرمان ۳۳ ساله المپیک آتن تا نزدیکی خط پایان از بولت پیش بود اما سرانجام با یک صدم ثانیه اختلاف، دوم شد.

در ۱۰ هزار متر، مو فرح از انگلستان به نشان طلا دست یافت. گبرسلاسی از اریتره فاتح دوی ماراتن شد. میگوئل آنخل لوپز اسپانیایی هم در ۲۰ کیلومتر پیاده روی طلا گرفت.

جو کواکس پرتابگر نیرومند پنسیلوانیایی، آمریکا را در ماده پرتاب وزنه صاحب مدال طلا کرد. پاول فایدک از لهستان در پرتاب چکش صاحب گردن آویز طلا شد. نشان نقره این ماده به دلشاد نظراوف از تاجیکستان رسید.

در مسابقات زنان و ماده هفتگانه، جسیکا انیس هیل بریتانیایی اول شد. در پرتاب وزنه هم کریستینا شوانیتز آلمانی بهترین حدنصاب را به جا گذاشت. در این ماده لیلا رجبی از ایران بین ۲۴ شرکت کننده در رده هجدهم قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG