لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

بیلبوردهای جنجالی تهران و «بنرهای پیشنهادی» شهروندان


یک «بنر پیشنهادی» با اشاره به گفته‌های حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی خطاب به شهردار تهران: «آنجا (در شورای امنیت ملی) شما می گفتید دانشجویان بیایند (اشاره به اعتراضات ۸۲) تا ما گاز‌انبری برنامه داریم تا کار را تمام کنیم...»
یک «بنر پیشنهادی» با اشاره به گفته‌های حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی خطاب به شهردار تهران: «آنجا (در شورای امنیت ملی) شما می گفتید دانشجویان بیایند (اشاره به اعتراضات ۸۲) تا ما گاز‌انبری برنامه داریم تا کار را تمام کنیم...»

بیلبورد‌های «ضد آمریکایی» نصب شده در مناطق مرکزی شهر تهران بخشی از برنامه هفته «حقوق بشر آمریکایی» است، که ظاهرا به خواست آیت‌الله علی خامنه‌ای، قرار است از ششم تا ۱۲ تیر ماه هر سال در ایران برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری «رسا» یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان اصفهان اعلام کرده که روز ششم تا ۱۲ تیر از سوی او به عنوان روز «حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری شده است.

آقای طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصفهان افزوده رهبر جمهوری اسلامی از مسئولان خواسته در این هفته «جنایت‌های آمریکا» را به اطلاع مردم ایران و جهان برسانند.

به نظر می‌رسد شهرداری نیز به همین مناسبت، اقدام به نصب بیلبورد‌هایی در برخی از مناطق مرکزی شهر تهران کرده‌است.

حسین قاضیان، جامعه‌شناس مقیم آمریکا، به رادیو فردا می‌گوید: سیاست‌های فعلی شهرداری تهران، ادامه سیاست‌های قبلی آن، و برای نشان دادن وفاداری به خطر رهبری جمهوری اسلامی‌ و حفظ نیروهای تندرو است. شیوه جدید هم تلاشی در همان راستا است. رهبر جمهوری اسلامی اخیرا حملات بیشتری به زندگی مردم در غرب انجام داده، اکنون شهرداری تهران نیز تلاش می‌کند، نشان دهد به این سخنان توجه کرده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:59 0:00
لینک مستقیم

در یکی از این بیلبورد‌ها مردم چنین مورد خطاب قرار گرفته‌اند که «آیا می‌دانستید در آمریکا از هر پنج نوزاد، دو نوزاد نامشروع‌اند» و در بیلبوردی دیگر این پرسش مطرح شده که «آیا می‌دانستید در آمریکا در هر ۹ ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد؟»

در پی نصب این بیلبورد‌ها، کاربران فضای مجازی با هشتگ «بنر پیشنهادی» به شوخی یا انتقاد از این اقدام پرداخته‌اند.

برای نمونه گروهی از کاربران در صفحات خود از شهرداری تهران خواسته‌اند به جای صرف بودجه برای تهیه و نصب چنین بیلبورد‌هایی٬ به وضعیت معتادان٬ کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار رسیدگی کند.

برخی از «بنرهای پیشنهادی» می‌گویند: «در ایران از هر دو مدیرعامل بانک، پنج مدیر به اتهام دریافت غیرقانونی پول برکنار می‌شوند»، «آیا می‌دانستید فیش حقوقی حسن نصرالله به زبان فارسی منتشر می‌شود؟»، «آیا می‌دانستید اگر آمریکا به ایرانی‌های راحت اجازه اقامت می‌داد، هیچ‌کسی دیگر این بنرها را وصل نمی‌کرد؟» یا «آیا می‌دانید اجاره همین بیلبورد می‌تواند گره چندین کارگر از کارگرانی که شلاق زدید را باز کند؟»

حسین قاضیان می‌گوید بنرها اشاره‌ای به مشکلات عمومی زندگی مردم در آمریکا دارد. وقتی قرار باشد مشکلات کسی روی بیلبوردها برود، طبیعتا مردم عادی در ایران فکر می‌کنند، مشکلات هر روزه خودشان مهم‌تر است.

انتقاد‌ها از این اقدام شهرداری تهران در شرایطی ادامه دارد که مجتبی شاکری٬ رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران روز شنبه (۱۲ تیر) در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» از این اقدام شهرداری دفاع کرده و آن را کاری «مثبت» ارزیابی کرده است.

آقای شاکری گفته «برخی از تبلیغاتی که در سطح شهر نصب می‌شود بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است.»

علی خامنهای ششم تیر ماه سال ۱۳۹۴ طی یک سخنرانی گفته بود که «خوب است این هفتم تا دوازدهم تیر را هفته‌ حقوق بشر آمریکایی اعلام بکنیم.»

یک سال پس از طرح این درخواست از سوی رهبر جمهوری اسلامی٬ ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از انتشار کتابی با عنوان «وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال (۲۰۱۵)» خبر داده است.

سایت رسمی این ستاد روز یک‌شنبه ششم تیر ماه به نقل از کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خبر انتشار این کتاب را اعلام کرده است.

پیش از این نیز دبیر خانه جشنواره فیلم «عمار» در سال ۱۳۹۳ با هدف بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا٬ براساس سخنان علی خامنه‌ای کتابی در ۹ فصل منتشر کرده بود.

اما آیا همه این اقدامات می‌تواند، مقام‌های ارشد حاکم بر ایران را به هدفی که مطلوب می‌دانند، نزدیک کند؟

برخی بر این عقیده‌اند که طی سال‌های گذشته هزینه زیادی صرف تبلیغات ضد غربی شده‌است، هرچند مشخص نیست نتیجه این هزینه‌ها چه بوده؟ حسین قاضیان به رادیو فردا می‌گوید بسیاری از مردم ایران، در حال حاضر هم زندگی در غرب را «آرمانی» کرده‌اند و پایین آوردن آن زندگی آرمانی با چند بیلبورد در سطح شهر امکان‌پذیر نیست. او در عین حال افزوده است، انتقاد از سبک زندگی‌های دیگر وقتی می‌تواند تاثیرگذار باشد، که از زبان مردم خود آن کشورها بیان شود.

XS
SM
MD
LG