لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران


مجتمع تجاری پلاسکو، نخستین ساختمان مرتفعی که در ایران ساخته شد، صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه دچار آتش‌سوزی شده و خبرگزاری‌های داخلی ایران شدت آن را «گسترده» توصیف کرده‌اند.

تصاویری که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده نشان‌دهنده حریق در طبقات بالایی این مجتمع است، در حالی‌که در خیابان اطراف خودروها بدون حرکت در ترافیک ایستاده‌اند.

خبرگزاری فارس می‌گوید این ساختمان در چهارراه جمهوری، تقاطع خیابان فردوسی، صبح روز پنج‌شنبه دچار آتش‌سوزی شده‌‌است. سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام کرده‌ چهار ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه اعزام شده‌اند.

فعالیت‌های ساختمان پلاسکو به طور مشخص مربوط به تجارت پوشاک می‌شود. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، به خبرگزاری فارس گفته همین موضوع کار خاموش کردن حریق را سخت‌تر می‌کند و «آتش‌نشانان باید برای جلوگیری از گسترش آتش، از چند بخش وارد عمل شوند».

آقای ملکی گفته «تا کنون مصدومی در این حادثه نداشتیم».

با این حال مشخص نیست در زمان آتش‌سوزی چند نفر داخل ساختمان بودند و آیا حریق پیش از آغاز ساعت فعالیت این مجتمع رخ داده یا پس از آن.

خبرگزاری ایرنا در عین حال گزارش داده است «برخی از کارگاه‌های تولیدی در این ساختمان شیفت کاری شب داشته‌اند و آتش نشانان چندین نفر را از داخل کارگاه‌ها نجات داده و به محل امن انتقال داده‌اند».

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور کلان‌شهر تهران گفته در خیابان‌های اطراف محدودیت‌هایی اعمال شده که «برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی و آتش نشانی است و بعد از مهار شعله‌های آتش برچیده خواهد شد».

بنا بر گزارش‌ها «بسیاری از خودروهای امدادی» از جمله اورژانس تهران در محل حاضر هستند.

ساختمان پلاسکو را حبیب‌الله القانیان، مالک شرکت پلاستیک‌سازی «پلاسکو» پیش از انقلاب ۵۷ در ایران ساخت. خانواده القانیان طی دهه‌ها در ایران چندین کارخانه و مرکز خرید تاسیس کردند. ساختمان پلاسکو پس از انقلاب به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و سازنده آن، آقای القانیان، که رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز بود، در جریان وقایع مرگ‌بار پس از انقلاب، اعدام شد.

XS
SM
MD
LG