لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«۲۰ درصد» ازدواج‌ها در ایران «موقت» است


شیرین احمدنیا، مدیرکل «دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» سازمان بهزیستی اعلام کرده ۲۰ درصد ازدواج‌ها در ایران «موقت» بوده و جامعه ایران شاهد پدیده‌ای جدیدی به نام «ازدواج استیجاری» است.

به گزارش روز دوشنبه، ۳۰ آذر، خبرگزاری ایسنا، خانم احمد‌نیا در جلسه «گفتمان اجتماعی» استان اردبیل این مطالب را بیان و آن را ناشی از «بروز تغییراتی در ساختار و کارکردهای خانواده‌ها» در ایران اعلام کرده است.

او افزوده در حال حاضر به ازای ۱۰ ازدواج دائم، دو ازدواج موقت در کشور ثبت می‌شود و «شرایط فرهنگی و مذهبی در ایران این فرصت را فراهم کرده است».

ازدواج موقت در ایران آن‌طور که مقام‌های قضایی، ثبت احوال و بهزیستی اعلام کرده‌اند در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

راه‌اندازی سایت‌های «همسریابی»، سهولت برقراری روابط اجتماعی در شبکه‌های مجازی و سخت‌تر شدن شرایط ازدواج دائم سه عامل «گسترش ازدواج موقت در ایران» عنوان می‌شوند.

همسو با افزایش این نوع ازدواج، رسانه‌های ایران از شکل‌گیری دو پدیده دیگر اجتماعی به نام «ازدواج سفید» و «ازدواج استیجاری» خبر داده‌اند.

«ازدواج سفید» زندگی طرفین رابطه در یک خانه بدون ثبت ازدواج و به صورت توافقی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد گسترش آن بار‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

تمایل جوانان برای زندگی مستقل و جدا از خانواده و امکان تهیه «خانه‌های مجردی» در شهر‌های بزرگ ایران از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این پدیده در ایران عنوان شده است.

شیرین احمد‌نیا نیز در جلسه یادشده از پدیده نوظهور دیگری در ایران به نام «ازدواج استیجاری» سخن به میان آورده و گفته «پیش‌ از این چنین چیزی وجود نداشت».

احمد‌نیا افزوده در این نوع رابطه گروهی از مردان برای همسر دوم خود اقدام به اجاره کردن خانه می‌کنند.

این مقام مسئول به آمار‌ها در زمینه تغییر الگوی زندگی خانوادگی یا مجردی در ایران اشاره نکرده است.

XS
SM
MD
LG