لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

وزیر خارجه آمریکا: عجله‌ای در بازبینی سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی نداریم


رکس تیلرسون
رکس تیلرسون

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید کاخ سفید آمریکا عجله‌ای برای بازبینی سیاست‌های مربوط به مقابله با تغییرات اقلیمی ندارد. همزمان آمریکا همراه هفت کشور دیگر خواستار در پیش‌گرفتن اقدامات لازم برای جلوگیری از گرمایش سریع قطب شمال شدند.

آقای تیلرسون ۲۱ اردیبهشت ماه در جریان نشستی در آلاسکا موضع اخیر را بیان کرده؛ در حالی‌که دانشمندان، کنشگران و نمایندگان دولت‌های خارجی، در انتظار رویکرد دولت دونالد ترامپ در قبال موضوع تغییرات اقلیمی بودند.

آقای ترامپ بارها علیه تلاش‌ها برای مقابله با «تغییرات آب‌وهوایی» جبهه گرفته و در موردی آن را «فریب‌کاری» ساخته‌وپرداخته دولت چین توصیف کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین وعده داده‌است که کشورش را از توافق صورت‌گرفته بین ۱۹۵ کشور جهان، در جریان نشست تغییرات اقلیمی در پاریس، خارج کند. با این وجود در آغاز هفته میلادی جاری، کاخ سفید آمریکا اعلام کرد هر تصمیمی در این مورد پس از دیدار گروه هفت قدرت بزرگ اقتصادی در ماه ژوئن، گرفته خواهد شد.

آقای تیلرسون روز پنج‌شنبه پیش از نشست اعضای «شورای شمالگان»، متشکل از آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، سوئد و نروژ، گفته است مقام‌های دولت ایالات متحده به نگرانی‌ها و نقطه‌نظرات گوش خواهند داد: «ما عجله‌ای در تصمیم‌گیری نداریم. ما قصد داریم تلاش کنیم تا تصمیمی بگیریم که برای آمریکا درست باشد».

همزمان هشت کشور عضو «شورای شمالگان» اعلام کرده‌اند تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از گرم‌شدن قطب شمال لازم است.

نهاد مطالعاتی وابسته به «ناسا» در آغاز فروردین ماه امسال اعلام کرد روند کاهش سطح یخ‌دریای منطقه شمالگان، در زمستان سال گذشته، بار دیگر رکورد شکسته به وضعیتی بدتر از آمار قبلی در زمستان ۲۰۱۵ رسیده است.

به گفته مرکز اطلاعات برف و یخ، سازمانی وابسته به آژانس فضایی ایالات متحده، میزان یخ‌ شناور منطقه شمالگان ۳۵ هزار مایل مربع کاهش پیدا کرده و در هفتم ماه مارس به ۵.۵۷ میلیون مایل مربع رسید: رقمی کم‌تر از آخرین رکورد از کاهش بی‌سابقه پیشین، که دو سال پیش ثبت شده بود.

یخ‌دریا، آب یخ بسته است که به خاطر چگالی کمتر یخ، در مقایسه با چگالی آب، روی سطح آب شناور می‌ماند.

شمالگان منطقه‌ای پیرامون قطب شمال است؛ قسمت‌هایی از کشور روسیه، ایالت آلاسکا، گرینلند یا کانادا، نیز مناطقی در شمال نروژ، سوئد و فنلاند، همچنین اقیانوس شمالگانی (یا اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می‌گیرد. قطب شمال مساحتی در حدود ۱۷ درصد کره زمین را در بر می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد منطقه شمالگان با سرعتی نزدیک به دو برابر بیشتر از نقاط دیگر کره زمین در حال گرم شدن است.

XS
SM
MD
LG