لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

وزیر خارجه آمریکا در استانبول مقاومت در برابر کودتای ترکیه را ستود


از راست: اردوغان، تیلرسون، چاووش‌اغلو
از راست: اردوغان، تیلرسون، چاووش‌اغلو

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، برای دیدار با هم‌تای خود و دیگر مقام‌های ترکیه، به استانبول رفته‌است. آقای تیلرسون در آستانه کودتای نافرجام ترکیه در سال گذشته، از مقابله شهروندان و شکست آن ستایش کرده‌است.

رکس تیلرسون، ۱۸ تیر ماه، پس از سفر به اوکراین، به استانبول رفت. آقای تیلرسون در نخستین سخنان خود در جریان یک کنفرانس نفتی در این شهر، اشاره‌ای به وقایع پس از کودتای نافرجام ترکیه، بازداشت‌ها، اخراج‌ها و واکنش دولت آنکارا، نکرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است «ما همه، در یک زمان بسیار مهم، این‌جا در استانبول هستیم. نزدیک به یک‌سال پیش، مردم ترکیه، مردان و زنانی شجاع، علیه توطئه کودتا ایستاده و از دمکراسی خود دفاع کردند».

کودتای نافرجام ترکیه در ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۵ به‌وقوع پیوست؛ شامگاه روز جمعه شماری از نیروهای ارتش ترکیه کوشیدند تا قدرت را از طریق کودتای نظامی در این کشور به‌دست گیرند. تلاش برای کودتا در کم‌تر از یک روز با شکست روبه‌رو شد، ده‌ها نفر کشته و شماری از رهبران آن بازداشت شدند. پس از آن دولت ترکیه فتح‌الله گولن، خطیب منقد رجب طیب اردوغان و متحدان او را، عامل پشت‌پرده کودتا معرفی کرد و جنبش برآمده از آرای او را نیز «گروهی تروریستی» نامید. گولن که در ایالات متحده به‌سر می‌برد، این اتهام‌ها را رد کرده‌است. آمریکا تا کنون درخواست‌های آنکارا برای بازگرداندن آقای گولن را، نپذیرفته‌است.

هم‌زمان با دیدار تیلرسون و سخنرانی او در استانبول، «صدها هزار» تن از مخالفان آقای اردوغان، در استانبول دست به راهپیمایی زده بودند. دولت ترکیه این راهپیمایی را که کمال قلیچ‌داراغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، ترتیب داده، «تبلیغاتی» توصیف کرده و رجب طیب اردوغان هم آقای قلیچ‌داراغلو را به طرفداری از کودتاچیان و «ترویست‌ها» متهم کرده است.

رکس تیلرسون روز یک‌شنبه در هنگام ورود به استانبول، با هم‌تای ترک خود، مولود چاووش‌اغلو دیدار کرد و قرار بود پس از آن با رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت‌وگو کند. نه آقای تیلرسون و نه آقای اردوغان، پیش از این دیدار، با خبرنگاران گفت‌وگویی نکردند.

XS
SM
MD
LG