لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

الوین تافلر، نویسنده «موج سوم» درگذشت


تافلر در مدرسه‌ای در سئول در سال ۲۰۰۷
تافلر در مدرسه‌ای در سئول در سال ۲۰۰۷

الوین تافلر، نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش نیویورک تایمز، تافلر که به خاطر نوشتن کتاب «شوک آینده» معروف شده بود در ۲۷ ژوئن در خانه‌اش در لوس آنجلس در گذشت. تافلر برای اولین بار با ترجمه کتاب «موج سوم» در ایران معروف شده بود.

الوین تافلر که یک خودآموخته در زمینه علوم اجتماعی بود، در سال ۱۹۲۸ در شهر نیویورک بدنیا آمده بود.

او در اواخر دهه شصت میلادی با نوشتن برای مجلات شهرتی به‌هم زد. این زمانی بود که وی به تحقیق در زمینه انقلاب‌های اجتماعی مشغول بود. علاقه او به مطالعه سلطه فرهنگی و مالی آمریکا بر کشورهای در حال توسعه بود.

حاصل این تحقیق، انتشار کتاب شوک آینده در سال ۱۹۷۰ بود که میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت. این کتاب به بیش از بیست زبان ترجمه شد. این کتاب هنوز در حال بازنشر است. در این کتاب تافلر می‌گوید که ترکیب علم و فن آوری به همراه سرمایه‌داری و همینطور انواع تازه ارتباطات بشری، نوعی از جامعه انسانی را رقم خواهد زد که تا کنون موجود نبوده است. پیش‌بینی که حالا در سال ۲۰۱۶ می‌توان آن را به وضوح مشاهده کرد.

پیش‌بینی‌های تافلر که سه دهه قبل در خصوص آینده فرهنگ، خانواده، دولت و اقتصاد انجام شده بود، حالا به نظر بسیار درست می‌رسند. او شبیه‌سازی گونه‌های جانوری، محبوبیت کامپیوترهای شخصی، ایجاد شبکه اینترنت و تلویزیون‌های کابلی را به درستی حدس زده بود.

تافلر گفته بود که «موج غرنده تغییرات» باعث شیوع فردگرایی، سست‌شدن نهاد ازدواج، خانواده‌های سرگشته، ازدیاد جرایم، استفاده از مواد مخدر و در ‌‌نهایت انزوای اجتماعی برای بشر خواهد شد. او این پدیده‌ها را پاسخ روانی انسان‌ها به سردرگمی حاصل از تغییرات سریع فن‌آوری و فرهنگی می‌دانست. تافلر عقیده داشت که سرعت این تغییرات آنقدر زیاد خواهد بود که بنیان جوامع، ‌ نهاد‌ها و حتی کشور‌ها را خواهد لرزاند.

شوک آینده کتاب اول از یک سری سه گانه بود. کتاب دوم به نام «موج سوم» در سال ۱۹۸۰ و کتاب سوم یعنی «جابه‌جایی در قدرت» در ۱۹۹۰ منتشر شد. این دو کتاب با همکاری همسر الوین یعنی هایدی تافلر منتشر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG