لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ترامپ سخنانش را در مورد سقط جنین عوض کرد


ساعاتی پس از انتقادهای گسترده به سخنان دونالد ترامپ در مورد لزوم مجازات زنانی که سقط جنین می‌کنند، او حرفش را عوض کرد و گفت، کسانی که این عمل را انجام می‌دهند باید مجازات شوند، نه زنان.

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در رقابت‌های درون‌حزبی، ۱۱ فروردین ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی، گفته بود، باید برای زنانی که دست به سقط جنین خود می‌زنند، مجازات در نظر گرفت.

همزمان ستاد انتخاباتی او بیانیه‌ای صادر کرده و گفته بود «این موضوع نامعلوم است و برای مشخص شدن آن باید به دولت‌های ایالتی ارجاع داده شود.»

ترامپ سپس گفته است «دکترها یا هر کس دیگری که به طور غیرقانونی این عمل را انجام می‌دهند، باید پاسخگو باشند، نه زنان».

او ساعاتی پس از آنکه خواستار مجازات زنان شده بود، حرف خود را عوض کرد و گفت زنان خود «قربانی» هستند.

گفته‌های اولیه ترامپ، با واکنش‌های گسترده و انتقادهای شدیدی روبه‌رو شده بود.

از جمله هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دمکرات‌ها، که در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به این گفته‌ها، نوشته بود «درست وقتی فکر می‌کنی، بدتر از این نمی‌شنوی؛ [حرفش] وحشتناک است و نشان‌دهنده [خیلی چیزها]».

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید جان کیسیک، از رقبای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی، با تاکید بر اینکه جز در مواردی مانند «تجاوز» با «سقط جنین» مخالف است، اما افزوده بود «البته که زنان نباید به خاطر این موضوع مجازات بشوند».

این نخستین باری نیست که آقای ترامپ نظرش را در مورد چیزی عوض می‌کند یا تغییر موضع می‌دهد.

نامزد جمهوری‌خواهان، در واکنش به انتقادها از تغییر مواضع خود، گفته است «باید همیشه مقداری انعطاف‌پذیر بود».

او تنها یک روز پیش از گفته‌هایش در مورد سقط جنین، تعهد پیشین خود به حمایت از نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه را پس گرفته بود و گفته بود «از این کار منصرف شده‌است». در سال‌های پیش، از کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون حمایت کرده بود. و منتقدانش می‌گویند با وجود گفته‌های شدیدش علیه مهاجران، در ویلای شخصی خودش، از آنها به عنوان کارگر استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG