لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

نمایندگان «کالج انتخاباتی» پیروزی ترامپ را در انتخابات آمریکا تائید کردند‎


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، از سوی «کالج انتخاباتی» آن کشور به عنوان فرد پیروز در رای‌گیری هشتم نوامبر معرفی شد؛ او در نخستین واکنش پس از اعلام رسمی پیروزی‌اش گفت تلاش خواهد کرد کشور را متحد کند و رئیس‌جمهوری همه آمریکایی‌ها باشد.

آقای ترامپ موفق شده است شمار لازم از آرای موسوم به «کالج انتخاباتی»، یعنی دست‌کم ۲۷۰ رای را کسب کند.

در ایالات متحده انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود. مردم در هر ایالت به نامزد مورد نظر خود رای می‌دهند. هر نامزدی که صاحب اکثریت آرا شود، صاحب «کالج انتخاباتی» آن ایالت می‌شود. بسته به شمار نمایندگان هر ایالت در کنگره آمریکا، شمار این آرای «کالج» نیز فرق می‌کند. شمار نمایندگان کنگره خود نسبت نزدیکی با شمار ساکنان هر ایالت دارد.

چند هفته پس از پایان رای‌گیری، نمایندگان (یا به‌عبارتی: انتخاب‌کنندگان) آرای ایالت خود را به سود نامزد پیروز (نامزد صاحب اکثریت آرا) اعلام می‌کنند.

در سال جاری شماری از منتقدان و مخالفان آقای ترامپ تلاش کرده بودند تا «انتخاب‌کنندگان» را قانع کنند رای ایالت خود را به سود او نریزند. هرچند این کار پیش‌تر هم در انتخابات سابقه دارد ولی رویترز می‌گوید در جریان اعلام آرای روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، شمار کسانی که رای خود را آن‌طور که باید اعلام کنند، اعلام نکردند، و سنت‌شکنی کردند، در بیش از یک سده گذشته بی‌سابقه بوده‌است. هرچند در نهایت شمار «انتخاب‌کنندگان» دمکرات که «سنت‌شکنی» کرده‌اند بیشتر از جمهوری‌خواهان بود. در مجموع چهار انتخاب‌کننده دمکرات به فرد دیگری به جز هیلاری کلینتون و ترامپ و دو انتخاب‌کننده جمهوری‌خواه به فرد دیگری به جز دونالد ترامپ و کلینتون رای‌ دادند.

در هر صورت نامزد حزب جمهوری‌خواه مشکلی برای کسب دست‌کم ۲۷۰ رای کالج نداشت و با کسب ۳۰۴ رای، در کالج انتخاباتی به‌عنوان ۴۵مین رئیس‌جمهوری اعلام شد.

رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده در واکنش به اعلام پیروزی‌اش در کالج انتخاباتی گفت «سخت تلاش خواهم کرد تا کشورمان را متحد کنم و رئیس‌جمهوری همه آمریکایی‌ها باشم».

به گفته او «این انتخابات نشان‌دهنده تغییراتی‌ست که میلیون‌ها مرد و زن سخت‌کوش، در سراسر کشور خواستار آن هستند و آن را ممکن کرده‌اند. با این گام تاریخی، می‌توانیم به آینده‌ای درخشان در پیش روی خود نگاه کنیم».

از نظر رسمی اکنون تنها تائیدیه کنگره ایالات متحده باقی مانده است که باید در ششم ژانویه صادر شود. رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده، دو هفته پس از آن، از ۲۰ ژانویه هدایت دولت را در دست می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG