لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

رئیس‌جمهوری آمریکا فرمانی اجرایی برای ارائه طرح مبارزه با «داعش» امضا کرد


دونالد ترامپ، در ادامه صدور فرمان‌های اجرایی خود در مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده، از وزارت دفاع، ریاست ستاد مشترک ارتش و دیگر نهادهای امنیتی آن کشور خواسته است تا طی ۳۰ روز، طرحی را برای مقابله و نابودی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این فرمان اجرایی از کارشناسان خواسته است تا با ارائه هر تغییر لازم در قوانین ایالات متحده، به مشخص شدن متحدانی تازه در ائتلاف به رهبری آمریکا، کمک و مکانیزمی برای مقابله با منابع مالی گروه داعش طراحی کنند. این فرمان اجرایی همچنین خواستار ارائه جزئیات کامل در مورد هزینه‌های این طرح شده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در زمان امضای این فرمان اجرایی گفته «فکر می‌کنم خیلی موفق خواهد بود».

رویترز می‌گوید جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده خواستار رویکردی شدیدتر برای مقابله با داعش است، اما نحوه اجرای این رویکرد هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، ائتلافی برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه و نیز شاخه‌های القاعده در سوریه، تشکیل داد. سیاست واشینگتن در آن زمان متمرکز بر دوری جستن از حضور زمینی در عرصه نبردها -به جز مواردی مانند مشاوره یا آموش- و بهره‌گیری از نیروهای محلی بود.

فرمان اجرایی مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی در نهم بهمن ماه، در کنار دو فرمان دیگر صادر شده است: سازمان‌دهی مجدد شورای امنیت ملی و محدودیت‌های لابی‌گری برای مقام‌های دولتی پس از ترک خدمت.

XS
SM
MD
LG