لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

انتقاد ترامپ از اظهارات یک نماینده و کنشگر مدنی و واکنش‌ها به آن‌ها


سازه‌ها در واشینگتن برای مراسم تحلیف دونالد ترامپ در مقام ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا
سازه‌ها در واشینگتن برای مراسم تحلیف دونالد ترامپ در مقام ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا

جان لویس، کنشگر مدنی مشهور و نماینده آفریقایی‌آمریکایی دمکرات در کنگره گفته‌است او دونالد ترامپ را «رئیس‌جمهوری مشروع» نمی‌داند. این گفته‌ها با انتقادهای تند ترامپ در توئیتر روبه‌رو شده که خواسته است این نماینده «مشغول بهبود وضع اسفناک حوزه نمایندگی» خود شود.

شماری از نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه به اظهارات اخیر واکنش نشان داده‌اند.

آقای لویس در یک برنامه شبکه ان‌بی‌سی، گفته به نظر او روسیه به انتخاب آقای ترامپ «کمک کرده‌است».

اتهام دخالت‌های سایبری روسیه در کارزار انتخابات آمریکا علیه هیلاری کلینتون و دمکرات‌ها، گزارش‌های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و نیز واکنش‌های رئیس‌جمهوری منتخب آن کشور به این موضوع، از موضوعات اصلی خبری در آمریکا بوده حواشی آن نیز همچنان ادامه دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، وعده داده است که تا سه ماه آینده گزارش کاملی درباره ماجرای هک ایمیل‌های حزب دموکرات آمریکا به مردم این کشور ارائه خواهد کرد.

آقای ترامپ روز جمعه ۲۴ دی در توییت‌های پیاپی خود به گزارش‌های اخیری که عنوان می‌کنند روسیه اطلاعات قابل بهره‌برداری از او در اختیار دارد واکنش نشان داد و آنها را «جعلی» خواند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، جان لویس یکی از «دست‌کم هشت عضو کنگره است که گفته‌اند در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید شرکت نمی‌کنند».

اظهارات لویس در مورد ترامپ، با انتقادهای رئیس‌جمهوری منتخب در توئیتر روبه‌رو شده‌است. آقای ترامپ، نخست گفت این نماینده دمکرات از جرجیا «باید به جای شکوه‌های جعلی در مورد نتیجه انتخابات، وقت بیشتری را برای حل مشکلات و کمک به حوزه انتخاباتی خود بگذراند، حوزه‌ای که در وضعیت اسفناکی قرار دارد و در حال ازهم‌پاشیدن است (بدون آن‌که فراوانی جنایت را در نظر بگیریم).» او سپس افزوده است «فقط حرف، حرف، حرف- بدون هیچ اقدام و نتیجه‌ای. تاسف‌بار است».

دونالد ترامپ در توئیت دیگری مجددا از جان لویس خواسته است بر وضعیت جرم و جنایت متمرکز شود و او نیز «هر کمکی می‌کند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این مورد، تاکید می‌کند که این اظهارات و انتقادها، در آستانه روز ملی مارتین لوتر کینگ، کنشگر برابری‌خواه و مشهور آفریقایی‌آمریکایی صورت گرفته‌است. جان لویس ۷۶ ساله، از چهره‌های شناخته‌شده جنبش‌های مدنی آمریکا است و در جریان تظاهرات ۱۹۶۳ در کنار مارتین لوتر کینگ حضور داشته‌است.

تازه‌ترین وقایع پیش از برپایی دولت جدید آمریکا با واکنش‌های شماری از چهره‌های حزب دمکرات و جمهوری‌خواه روبه‌رو شده‌است.

از یک طرف شماری از دمکرات‌ها از لویس حمایت، و از سوی دیگر شماری از جمهوری‌خواهان از اظهارات او انتقاد کرده‌اند. برای نمونه تد لیو نماینده دمکرات گفته است «انتخاب شخصی من برای عدم شرکت در مراسم تحلیف ساده است: کنار ترامپ هستی یا کنار لویس. من کنار لویس می‌ایستم».

در طرف دیگر شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه، حتی برخی از منتقدان ترامپ، به تاکید شماری از دمکرات‌ها بر مشروعیت و نتیجه انتخابات، اعتراض کرده‌اند. روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از داگ هی، استراتژیست جمهوری‌خواه، می‌گوید «دمکرات‌ها در دو ماه کذشته دست به کارزاری زده‌اند که دائما تکرار می‌کند انتخابات مشروع نبود… چیزی که خطرناک و ضدمیهنی است. اکنون همان آدم‌ها تلاش می‌کنند مشروعیت ترامپ را زیر سوال ببرند».

البته شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه بدون جبهه‌گیریِ به‌خصوصی از فعالیت‌های جان لویس دفاع کرده‌اند. از جمله سناتور بن سـس از نبراسکا، که عکسی از لویس در تظاهرات حقوق مدنی منتشر کرده و گفته او و سخنانش جهان را تغییر داد. شبکه خبری فاکس نیز به شماری از حمایت‌ها از خود آقای لویس و فعالیت‌های مدنی‌اش، از جمله از سوی چهره‌های جمهوری‌خواه، اشاره کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب، می‌گوید مراسم تحلیف «بزرگ‌تر از آن‌چه انتظار می‌رفت خواهد بود». دولت جدید ایالات متحده از ۲۰ ژانویه کار خود را آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG