لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ترامپ: آزمایش موشکی کره شمالی رخ نخواهد داد


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز یکشنبه گفت این کشور به مرحله آزمایش موشک‌های قاره‌پیمایی که می‌تواند بخش‌هایی از خاک ایالات متحده آمریکا را در تیررس خود قرار دهد، نزدیک شده‌است.

درپی این گفته‌ها، دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری تاکید کرد که «چنین اتفاقی رخ نخواهد داد».

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه در گزارشی به نقل از مقام‌های کره جنوبی گفت که هشدار آشکار رییس جمهور منتخب آمریکا به کره شمالی نشان می‌دهد که او نسبت به فوریت تهدیدی که از جانب برنامه هسته‌ای رژیم پیونگ یانگ متوجه آمریکا و متحدان آن ست آگاه است و در سیاست منزوی‌کردن کره شمالی از طریق اعمال تحریم‌ها تغییری نخواهد داد.

کره جنوبی همچنین معتقد است که سخن آقای ترامپ در باره کره شمالی که برای نخستین بار پس از انتخابات هشتم نوامبر ایراد شده، «هشدار آشکاری» به حکومت کره شمالی و نشانه‌ای از «آگاهی کامل» رئیس‌جمهوری منتخب و سایر مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا در مورد اهمیت و فوریت تهدیدهای اتمی کره شمالی است.

خانم کِلیَن کانوِی از مشاوران ارشد آقای ترامپ، بامداد سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی تاکید کرد که رئیس‌جمهوری منتخب در برابر دولت‌هایی که مانند دولت ایران به‌دنبال گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشند موضع بسیار سختی خواهد داشت.

خانم کانوی گفت: «برای بسیاری از آمریکاییان و از جمله برای رئیس‌جمهوری منتخب این مسئله مطرح بوده که به عنوان نمونه دولت ایران در گذشته به افزایش توانایی تولید سلاح هسته‌ای روی آورد که به توافقی [در باره محدودیت آن] با دولت فعلی منجر شد. البته آقای ترامپ هنوز رئیس‌جمهوری نیست و لذا در حال حاضر سیاست‌گذاری هم نمی‌کند».

خانم کانوی افزود: «می‌دانیم که هم اینک تحریم‌ها [علیه کره شمالی] برقرار است و امکان [تشدید] آن‌ها هم هست و دولت چین هم باید در این زمینه نقش قابل توجهی داشته باشد؛ اگرچه این تحریم‌ها همیشه هم کارساز نبوده‌اند، با این‌حال آنچه دونالد ترامپ تاکید کرده این است که [کره شمالی به توانایی تولید موشک‌های قاره‌پیما] موفق نخواهد شد».

کره شمالی در سال‌های گذشته، چندین بار موشک‌های میان‌بُرد را آزمایش کرده ولی در مورد موشک‌های قاره‌پیما توفیقی نداشته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بیش از یک ماه پیش و پس از پنجمین آزمایش اتمی کره شمالی، تحریم‌های تازه‌ای را علیه آن دولت تصویب کرد، ولی حکومت پیونگ‌یانگ تاکید کرده به برنامه‌های اتمی و موشکی خود ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG