لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

ترامپ: بهتر نیست با روسیه علیه «داعش» متحد شویم؟


دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، ضمن رد اتهامات در مورد کمک غیرمستقیم روسیه به کارزار او علیه هیلاری کلینتون، در عین حال پرسیده است: بهتر نیست اگر با روسیه برای نابودی «داعش» متحد شویم؟

دونالد ترامپ چهارم مرداد ماه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در وینستون-سیلم، اتهام‌ها در رابطه با کمک هکرهای مورد حمایت دولت روسیه به کارزار او، از طریق برملا کردن ایمیل‌های حزب دمکرات در وب‌سایت ویکی‌لیکس، را رد کرده است.

پیشتر رابی موک، مدیر کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در گفت‌وگویی با خبرگزاری سی‌ان‌ان گفته بود «فکر نمی‌کنم برملا شدن این ایمیل‌ها اتفاقی بوده و فکر می‌کنم این موضوع نگران‌کننده است».

افشاگری وب‌سایت ویکی‌لیکس حاکی از آن است که در ایمیل‌های رد و بدل شده میان برخی اعضای کمیته ملی حزب دمکرات، آنها در تلاش بودند از باورهای فکری برنی سندرز، در جریان رقابت‌های درون‌حزبی میان او و هیلاری کلینتون، علیه آقای سندرز استفاده کنند. این افشاگری درست در آستانه نشست سراسری حزب دمکرات برای معرفی کلینتون به عنوان نامزد حزب انجام شد.

گزارش‌هایی منتشر شده که دولت فدرال آمریکا، هکرهای مورد حمایت مسکو را در دستبرد زدن به ایمیل‌های حزب دمکرات دخیل می‌داند. جولیان آسانژ که خود تحت تحقیب کشورهای اروپایی و ایالات متحده است، می‌گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که چنین چیزی را قطعا ثابت کند.

ترامپ می‌گوید اتهامات مربوطه در مورد «کمک هکرهای روسی به کارزار انتخاباتی او» علیه کارزار کلینتون، «یکی از عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه‌ای‌ست که تا کنون شنیده است».

او در سخنرانی خود در وینستون-سیلم، گفته است هرگز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را ندیده است.

طی یک سال گذشته ترامپ در مواردی از پوتین ستایش کرده است. میشل فلین، یکی از مشاوران ارشد او در زمینه نظامی، نیز در دسامبر گذشته با پوتین شام خورده بود.

در سخنرانی چهارم مرداد ترامپ از مخاطبان خود پرسیده است «وقتی خوب به موضوع فکر می‌کنی، (می‌پرسی) بهتر نبود اگر با روسیه متحد شویم؟ بهتر نبود اگر همراه روسیه داعش را به جهنم بفرستیم؟»

البته دولت آمریکا به تازگی تلاش‌هایی را برای احیای مجدد مذاکرات صلح و نزدیک شدن به روسیه در جریان بحران سوریه و نبرد با گروه‌های افراطی انجام داده‌است. جان کری و سرگئی لاوروف، به تازگی گفته‌اند قصد داردند «گام‌هایی اساسی» در این جهت بردارند.

این تلاش‌ها اما با انتقادهایی در میان برخی کشورهای اروپایی و نیز مخالفان سوری بشار اسد روبه‌رو شده‌است.

در پاسخ به برخی از این انتقادها، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفته است همکاری احتمالی با مسکو «نه بر اساس اعتماد»، که «بر اساس روند و ضوابطی کاملا مشخص و تعیین‌شده» انجام خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG