لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

صادق خان: مواضع ترامپ به نفع افراطیون تمام می‌شود


از راست: ترامپ و صادق خان
از راست: ترامپ و صادق خان

شهردار جدید لندن اظهارات دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، در مورد استثناء قائل شدن در مورد او به عنوان یک مسلمان را رد کرده و می‌گوید مواضع او «به نفع افراطیون تمام می‌شود».

شهردار پاریس از همتای خود حمایت کرده است.

در همین حال، دونالد ترامپ با ملایم‌تر کردن موضع خود گفته است، «منع» ورود مسلمانان، «فقط یک پیشنهاد» است.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، در پی پیروزی صادق خان در انتخابات شهرداری لندن، گفته است می‌توان در مورد کسانی مانند او برای ورود به آمریکا استثناء قائل شد. اشاره او به سخنان جنجالی‌اش در اوج رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان است؛ او پس از حملات سن‌برناردینوی آمریکا به دست یک زوج افراطی مسلمان، خواستار منع ورود کلیه مسلمانان به آمریکا شده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز، ۲۲ اردیبهشت ماه، از صادق خان نقل کرده است که ترامپ «در ناآگاهی از اسلام به سر می‌برد». او افزوده «داعش و همه آن آدم‌ها از این واقعیت که من به عنوان شهردار لندن انتخاب شده‌ام، بیزار هستند. چرا؟ چون این خلاف گفته‌های آنهاست: که ارزش‌های لیبرال غرب با اسلام سازگاری ندارد».

صادق خان زاده بریتانیا است. او از خانواده‌ای پاکستانی‌تبار می‌آید که در فقر به آن کشور مهاجرت کردند. آقای خان که مسلمانی معتقد است، اکنون از مهم‌ترین چهره‌های حزب کارگر نیز به شمار می‌رود.

او در عین حال که به شدت از ترامپ انتقاد کرده، حمایت خود از هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دمکرات‌ها را نیز پنهان نمی‌کند و می‌گوید «انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا سرمشق خوبی برای دو دوخترش است».

صادق خان از حمایت یکی دیگر از مهم‌ترین شهرداران اروپا نیز بهره‌مند شده‌است. ان ایدالگو، شهردار پاریس، که ۲۱ اردیبهشت، در کنار صادق خان، گفته بود آدم‌ها با هر عقیده و دینی، از جمله کاتولیک و مسلمان، با حرف‌های ترامپ مخالف هستند.

صادق خان نیز لندن و پاریس را، که یکی شهرداری مسلمان و دیگری شهرداری زن دارد، به عنوان نمونه‌هایی واقعی از تنوع آدم‌هایی با عقاید مختلف، زن و مرد، نام برده‌است. او می‌گوید این دو شهر در کنار هم می‌توانند به سراغ ایجاد یک‌پارچگی و اتحاد همه شهروندان بروند.

در سوی دیگر اقیانوس اطلس، در ایالات متحده، آقای ترامپ نیز به سخنان اخیر واکنش دوباره نشان داده‌است.

او در گفت‌وگویی با شبکه خبری «فاکس» اظهار داشته که گفته‌هایش در مورد منع ورود مسلمانان به آمریکا «تنها یک پیشنهاد» است.

میلیاردر نیویورکی می‌گوید: «این یک ممنوعیت موقت است. قرار نیست همین الان اجرا شود. هیچ کسی آن را انجام نداده. این فقط یک پیشنهاد است، تا زمانی که بفهمیم چه اتفاقی دارد می‌افتد».

او افزوده است: «مسلمانان افراطی همه جای جهان هستند. در پاریس، در سن‌برناردینو. اگر آنها می‌خواهند چنین چیزی را رد کنند، میل خودشان است. من تصمیم ندارم این موضوع را نادیده بگیرم».

صادق خان، شهردار لندن، به نیویورک‌تایمز گفته است او به مشکل ناشی از اسلام افراطی آگاه است؛ «ایرادی وجود دارد. ما با مشکل ناشی از آدم‌هایی روبه‌‌رو هستیم که در شهرهای غربی به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند ولی افراطی شده و به خشونت فوق‌العاده گرویده‌اند».

به گفته شهردار منتخب لندن، توجه و تلاش بیشتری لازم است تا آدم‌های مختلف «حس مالکیت» پیدا کنند. او می‌گوید باید دست به اقداماتی زد؛ برای نمونه در زندان‌ها جلوی افراطی شدن زندانیان را گرفت.

XS
SM
MD
LG