لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

کاخ سفید برای نخستین بار بخشی از اظهارنامه مالیاتی ترامپ را منتشر کرد


دونالد ترامپ پیش از این گفته بود اداره «خدمات درآمد داخلی» آمریکا در حال حسابرسی بر اسناد است و وکلای او توصیه کرده‌اند طی این زمان، دست به انتشار آن‌ها نزند
دونالد ترامپ پیش از این گفته بود اداره «خدمات درآمد داخلی» آمریکا در حال حسابرسی بر اسناد است و وکلای او توصیه کرده‌اند طی این زمان، دست به انتشار آن‌ها نزند

کاخ سفید آمریکا برای نخستین بار بخشی از گزارش مالیاتی دونالد ترامپ را منتشر کرده، که بر اساس آن رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از پیروزی در انتخابات، در سال ۲۰۰۵ درآمدی ۱۵۰ میلیون دلاری داشته و ۳۸ میلیون دلار نیز مالیات پرداخته‌است.

انتشار گزارش مالیاتی درحالی صورت می‌گیرد که شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، خبر داد دو صفحه از اظهارنامه مالیاتی آقای ترامپ را در اختیار دارد و قصد دارد جزئیات را منتشر کند. ریچل مدو، روزنامه‌نگار و مجری برنامه شبانگاهی این شبکه تلویزیونی از وجود این اسناد خبر داده‌است. این اسناد به دست دیوید جانستون، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر ‌رسیده بود.

دولت آمریکا شدیدا از انتشار سندهای مالیاتی در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی انتقاد کرده‌ و آن را غیرقانونی نامیده‌است.

کاخ سفید گفته است «وقتی شما حاضر می‌شوید با زیر پا گذاشتن قانون، دو صفحه گزارش مالیاتی از بیشتر از یک دهه قبل را منتشر می‌کنید، می‌دانید که مستاصل توجه (بیننده) شده‌اید».

انتشار اسناد مالیاتی شهروندان بدون اجازه قانونی در ایالات متحده جرم محسوب می‌شود. اما خانم مدو گفته است شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی از حق تضمین‌شده خود در قانون اساسی آمریکا، مبنی بر انتشار اطلاعاتی که به نفع جامعه ‌تمام می‌شود، استفاده کرده‌است.

دونالد ترامپ تا کنون از انتشار اظهارنامه مالیاتی خود طی سال‌های پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری کرده‌است. اقدامی که دهه‌هاست به‌عنوان سنت انتخاباتی از سوی رقبای سیاسی آن کشور رعایت می‌شود. نامزدهای اصلی ریاست جمهوری آمریکا در ۴۰ سال گذشته، گزارش مالیات بر درآمد خود را، در راستای آنچه شفاف‌سازی عنوان می‌شود، منتشر کرده‌اند. منتشر نشدن اظهارنامه مالیاتی آقای ترامپ با انتقاد رقیب اصلی او در انتخابات، هیلاری کلینتون، و دیگر منتقدانش روبه‌رو شده بود.

ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرده بود که گزارش مالی فعالیت‌های اقتصادی‌اش در سازمان فدرالی در ایالات متحده در دست بررسی است و او زمانی که روند بررسی‌ها تکمیل شد آن‌ها را منتشر می‌کند. او گفته است اداره «خدمات درآمد داخلی» آمریکا در حال حسابرسی بر اسناد است و وکلای او توصیه کرده‌اند طی این زمان، دست به انتشار آن‌ها نزند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر هیچ مدیریتی بر فعالیت‌ها و شرکت‌های اقتصادی خود ندارد. در مورد حقوق ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرده قصد دارد آن را به‌طور کلی به امور خیریه اختصاص دهد.

XS
SM
MD
LG