لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

واکنش‌ها به فرمان مهاجرتی جدید ترامپ


بخشی از فرودگاه جان اف کندی نیویورک
بخشی از فرودگاه جان اف کندی نیویورک

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۱۶ اسفند ماه فرمان جدید مهاجرتی خود را صادر کرد که بر اساس آن شهروندان ایران و پنج کشور دیگر، به‌طور موقت از دریافت روادید و ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند. این فرمان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

وب‌سایت پولیتیکو می‌گوید شماری از مقام‌های جمهوری‌خواه که انتقاداتی را در مورد فرمان اولیه دونالد ترامپ مطرح کرده بودند، از فرمان جدید حمایت کرده‌اند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها و گزارش‌ها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

از جمله این افراد لیندسی گراهام است که می‌گوید، فرمان جدید «هدف ما برای حفاظت از میهن‌مان را تامین می‌کند». به گفته سناتور گراهام، فرمان تازه می‌تواند در برابر چالش‌های احتمالی قضایی از خودش دفاع کند، زیرا تنظیم آن طوری انجام شده که جلوی ایجاد تعبیر مذهبی و تبعیض‌آمیز در مورد باورمندان یک دین خاص را می‌گیرد و به طور مشخص بر افرادی که ممکن است از «دولت‌های مشکل‌برانگیز و نامناسب» بیایند متمرکز شده‌است.

اجرای فرمان اولیه آقای ترامپ، پس از روبه‌رو شدن با اعتراضات گروه‌های مدنی و انتقادهایی که آن را «تبعیض‌آمیز» علیه باورمندان دین اسلام معرفی می‌کرد، در نهایت با حکم دادگاهی در واشینگتن معلق شده بود. منتقدان می‌گویند منع ورود، «شهروندان کشورهای مسلمان» را هدف قرار داده‌است. دونالد ترامپ این انتقادها را رد کرده و گفته بود ده‌ها کشور مسلمان‌نشین دیگر مشمول نشده‌اند و جلوی ورود شهروندان آن‌ها گرفته نشده‌است.

سناتور جمهوری‌خواه لامار الکساندر در حمایت از فرمان تازه گفته است «به نظر می‌رسد نگاه خردمندانه‌تری‌ست به مسئله بازبینی روند سوءپیشینه مسافران به خاک آمریکا، از کشورهایی که درگیر جنگ هستند».

به‌نظر می‌رسد اشاره به کشورهایی مانند سوریه، لیبی یا سودان، یمن و سومالی‌ست که درگیر جنگ داخلی یا نبردها و کشمکش‌هایی طولانی هستند و در مواردی نیز یک دولت مشخص کنترل کل کشور را در دست ندارد.

با وجود دفاع سناتور الکساندر از فرمان تازه، او گفته اجرای آن باید فقط تا زمانی طول بکشد که روند بررسی پیشنه‌ها و اصلاحات لازم در صدور روادید به فرجام برسد.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز برای نمونه از خارج کردن عراق از فهرست کشورها در فرمان جدید استقبال کرده‌است.

از سوی دیگر همچنان شماری از سیاستمداران آمریکایی با آن مخالفت یا از آن انتقاد کرده‌اند.

دمکرات‌های کنگره آمریکا اعتراض خود را به فرمان جدید نشان داده و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز آن را «غیراخلاقی» توصیف کرده‌است.

به گزارش رویترز خانم پلوسی می‌گوید «شکل تازه‌ای که دولت ترامپ به فرمان مهاجرتی داده، در وجه غیراخلاقی و غیرقانونی آن، در هدف خطرناکش یعنی جلوگیری از ورود مسلمان و پناهجویان، هیچ تغییری نداده است».

فرهانه کرا، مدیر اجرایی گروه عمده‌ای از وکلای مسلمان، گفته «کاملا روشن است که این [فرمان جدید] منع ورود مسلمانان است».

چاک شومر، رهبر حزب دمکرات در سنای آمریکا نیز گفته است این فرمان با وجود تغییرات «همچنان فرمان منع ورود است». به گفته آقای شومر، فرمان تازه آقای ترامپ، هنوز «فرمان اجرایی خطرناکی است که کشور ما را نا‌امن‌تر می‌کند».

رویترز به نقل از شماری از کارشناسان می‌گوید این‌که در فرمان تازه، شمار کم‌تری از شهروندان کشورهای شـش‌گانه هدف قرار گرفته‌اند، به‌چالش‌کشیدن آن در دادگاه را مشکل‌تر خواهد کرد.

فرمان تازه محدودیت‌هایی را در نظر گرفته و برای نمونه صدور روادید برای شهروندانی، که قصد دیدار بستگان نزدیک خود در آمریکا را دارند؛ کودک یا پدر و مادری دارند که شهروند آمریکا است، یا در ایالات متحده تعهد حرفه‌ای آسیب‌پذیر دارند، منع نشده‌است.

شهروندان این شش کشور که اکنون در خاک آمریکا هستند و روادید دارند، می‌توانند همچنان در این کشور حضور داشته باشند. شهروندانی که که گرین کارت آمریکا دارند یا قبلا روادید گرفته‌اند نیز از ممنوعیت جدید مسثتنی شده‌اند.

فرمان اولیه آقای ترامپ در اوایل بهمن ماه و در مراسم نسبتا بزرگی رونمایی شد. در میانه بهمن ماه نیز دادگاه فدرال در واشینگتن آن را معلق کرد. فرمان تازه با حضور وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه و دادستان کل آمریکا رونمایی شده‌است. به گزارش آسوشیتدپرس سخنگوی کاخ سفید نیز برای کنفرانس خبری در برابر دوربین ظاهر نشد و به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد که گویا رئیس‌جمهوری سعی می‌کند از موضوع مهاجرت که یکی از موضوعات مهم کارزار انتخاباتی‌اش بود فاصله بگیرد.

XS
SM
MD
LG