لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

بیش از ۴۰ نفر در انفجارهای ترکیه کشته شدند


استان هاتای (به رنگ قرمز) که شعر ریحانلی -هدف بمب‌گذاری روز گذشته- در آن قرار دارد، در مرز با سوریه است
استان هاتای (به رنگ قرمز) که شعر ریحانلی -هدف بمب‌گذاری روز گذشته- در آن قرار دارد، در مرز با سوریه است
روز شنبه انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهر ریحانلی ترکیه، که در نزدیکی مرز این کشور با سوریه قرار داد، به کشته شدن دست‌کم ۴۳ نفر و زخمی شدن بیش از صد نفر انجامید.

تازه‌ترین آمار تلفات را معاون نخست‌وزیری و وزیر دادگستری آن کشور اعلام کردند با این همه مقام‌های ترکیه از احتمال افزایش آن نیز گفته‌اند.

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده است که دو خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک ساختمان پست و یک ساختمان اداری منفجر شده‌اند.

رجب‌طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پس از انفجارها به رسانه‌ها گفت، دلیل آن‌ها یا جنگ داخلی سوریه یا روند صلح با حزب کارگران کردستان است.

آقای اردوغان گفته است «در زمانه سختی زندگی می‌کند و پا در عصر تازه‌ای گذاشته‌این؛ روند حل موضوع کرد‌ها؛ و کسانی هستند که نمی‌خواهد این عصر تازه را بپذیرند». آقای اردوغان گفته است موضوع دیگر قرار گرفتن استان هاتای در نزدیکی مرز سوریه است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید معاون نخست وزیر ترکیه نیز از مظنون بودن ارتش و سازمان اطلاعات سوریه در انجام این انفجارها خبر داده است.

هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت انفجارها را بر عهده نگرفته است.

شهر ریحانلی و استان هاتای در نزدیکی سوریه، از جمله مهم‌ترین مناطقی‌ست که شهروندان سوری بسیاری در پی جنگ داخلی آن کشور، به آن وارد شده‌اند.

از هاتای به عنوان یکی از مراکز حضور مخالفان دولت سوریه نیز نام برده می‌شود. برای نمونه روزنامه گاردین سال گذشته از انتقال مهمات برای شورشیان سوری از شهر ریحانلی خبر داده بود.

جنگ داخلی سوریه پیشتر به تلفاتی در خاک ترکیه انجامیده بود؛ در مهر ماه گذشته شهر مرزی آقچه‌قلعه در استان شانلی‌اروفه در نزدیکی مرز با سوریه هدف خمپاره‌اندازی قرار گرفت که در آن پنج نفر کشته شدند. در پی این حمله ارتش ترکیه مناطقی در خاک سوریه رو گلوله‌باران کرد.
XS
SM
MD
LG