لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

شمار کشته‌شدگان انفجار در نزدیکی مرز ترکیه با ایران به ۱۸ نفر رسید


محل حمله در ۲۰ کیلومتری شهر کردنشین «شَمدینان» در استان حکاری بوده است
محل حمله در ۲۰ کیلومتری شهر کردنشین «شَمدینان» در استان حکاری بوده است

شمار قربانیان حمله‌ای به ایستگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز آن کشور و ایران، به ۱۸ نفر رسیده‌است. خبرگزاری دولتی ترکیه گروه «پ‌کا‌کا» را عامل این حمله معرفی کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ده نفر از کشته‌شدگان فعلی نیروهای نظامی و هشت نفر دیگر غیرنظامی هستند. این حمله «مرگبارترین» حمله به نیروهای انتظامی‌امنیتی ترکیه، از زمان کودتای نافرجام آن کشور در تیر ماه توصیف می‌شود.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، در یک کنفرانس خبری در استانبول گفته است این حمله، انتحاری بوده و پنج تُن مواد منفجره در آن به کار گرفته شده‌است.

حمله در نزدیکی شهر شمدینان (ترکی: شمدینلی) صورت گرفته است، در استان حکاری. در بیانیه استانداری حکاری گفته شده مهاجمان پس از آن‌که از هشدار برای ایست، سر باز زدند، هدف شلیک گلوله نیروهای ژاندارمری قرار گرفته‌اند. آن‌ها سپس، خود نیز اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری نیز که «حزب کارگران کردستان» ترکیه را مسئول این حمله معرفی کرده می‌گوید ۲۷ نفر در جریان آن زخمی شده‌اند.

به گفته خبرگزاری دولتی آناتولی، دست‌کم ۱۶ نفر از زخمی‌شدگان، غیرنظامی هستند.

خبرگزاری رسمی ترکیه در عین حال گزارش داده است که در نتیجه انفجار مهیب «چاله‌ای هفت متری» در محل ایجاد شده‌است.

ارتش ترکیه در پاسخ به این حمله، عملیاتی گسترده را آغاز کرده است و به گفته استانداری، نیروهای ویژه ارتش در جست‌وجوی شبه‌نظامیان هستند. حکاری از مراکز فعالیت پ‌کاکا است و عملیات ارتش ترکیه در آن نیز تازگی ندارد.

از زمانی که آتش‌بس و گفت‌وگوها میان دولت و شبه‌نظامیان پ‌کا‌کا، پس از دو سال و نیم تلاش در سال ۲۰۱۵، شکست خورد، این گروه حملاتی پی‌درپی را ترتیب داده و در عین حال ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه نیز دست به واکنش‌های گسترده‌ای زده‌اند. بنا به گزارش‌های رسمی از آنکارا، طی این زمان بیش از ۶۰۰ نفر از نیروهای امنیتی و هفت هزار نفر از شبه‌نظامیان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG