لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

انتخابات ترکیه؛ پیروزی «قاطع» عدالت و توسعه، انتقاد مخالفان


اردوغان
اردوغان

گزارش ها حاکی است که انتخابات ترکیه با پیروزی حزب «عدالت و توسعه» به پایان رسیده و نتیجه اکثر آرا نشان می‌دهد که این حزب برای تشکیل دولت به ائتلاف با احزاب دیگر نیز نیازی نخواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از نتیجه انتخابات ستایش کرده و احزاب مخالف او، انتقادات و اتهاماتی را مطرح کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی ترکیه دهم آبان ماه برگزار شد؛ پس از آنکه حزب عدالت و توسعه در انتخابات خرداد ماه گذشته پس از سال‌ها اکثریت لازم برای تشکیل دولت غیرائتلافی را از دست داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که خود بنیانگذار حزب است می‌گوید، نتیجه آرا «نشان می‌دهد که مردم در انتخابات اول نوامبر (دهم آبان‌ماه) ترجیح دادند توسعه و اقدام و نه جدال و مشاجره را برگزینند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان افزوده است، رای‌دهندگان «نشان دادند که قویا خواهان یکپارچگی و صداقت هستند».

نتایج آرای ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه می‌تواند تا ۳۱۵ کرسی را از آن خود کند؛ ۴۹ درصد آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها. در پارلمان ۵۵۰ نفری ترکیه این شمار کرسی برای تشکیل دولت بدون آنکه ائتلافی لازم باشد، کافی‌ است.

به گزارش روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، کمی بیش از ۱۰ درصد آرا به حزب دمکراتیک خلق‌ها رسیده است. حزبی که از جمله بر مسائل کردهای ترکیه تمرکز دارد. در عین حال عمده‌ترین حزب مخالف دولت، «جمهوری‌خواه»، ۲۵ درصد و حزب حرکت ملی هم نزدیک به ۱۲ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

هر دو حزب «حرکت ملی» و «دمکراتیک» در مقایسه با انتخابات خرداد ماه تقریبا تا حدود پنج و سه درصد از آرای خود را از دست داده‌اند. نتیجه حزب جمهوری‌خواه نیز تنها کمی بهتر از انتخابات پیشین است.

در ساعت‌های گذشته مخالفان دولت از آن انتقاد کرده و اتهاماتی را نیز زده‌اند.

روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، از رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها نقل کرده است که انتخابات عادلانه نبود و سیاست عمدی اردوغان برای قطبی کردن جامعه، سبب شد تا آرای این حزب کاهش پیدا کند.

به گفته زمان این حزب می‌گوید پس از دو انفجار مرگبار هفته‌های اخیر در آنکارا و سوروچ، مجبور شده بود تجمعات انتخاباتی خود را لغو کند و نیز وقت کم‌تری از برنامه‌های تلویزیونی به آن اختصاص یافت.

دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی نیز می‌گوید نتایج انتخابات روز یک‌شنبه تصویر تار و مبهم ترکیه را بهبود نمی‌بخشد. او دولت ۱۳ ساله حزب عدالت و توسعه را متهم به «ناکامی و فساد» کرده است.

احمد داووداغلو، رهبر «عدالت و توسعه» و نخست‌وزیر ترکیه اما می‌گوید انتخابات دهم آبان ماه مانند یک همه‌پرسی برای «ترکیه‌ای جدید» بود.

او از همین الان وعده تغییراتی در قانون اساسی را مطرح کرده است.

مخالفان دولت این نگرانی را مطرح کرده‌اند که «عدالت و توسعه» در پی ایجاد تغییراتی در قانونی اساسی‌ست که قدرت بیشتری را به رئیس‌جمهوری می‌دهد.

اردوغان در سال گذشته در پی نخستین رای‌گیری مستقیم برای انتخابات ریاست‌ جمهوری، به این مقام رسید.

او پیش از ده سال نخست‌وزیر ترکیه بود.

حزب عدالت و توسعه، که از احزاب راست میانه به شمار می‌رود و خواستگاهی اسلامی دارد، از سال ۲۰۰۲ قدرت را در دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG