لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

ترکیه به مواضع «حکومت اسلامی» در سوریه حمله هوایی کرد


یک فروند اف۱۶ ارتش ترکیه
یک فروند اف۱۶ ارتش ترکیه

در حالی‌که گزارش‌هایی از اجازه آنکارا به آمریکا برای استفاده از یک پایگاه هوایی در آن کشور برای حمله به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» منتشر شده، خود آن کشور نیز حملاتی هوایی را آغاز کرده است.

بنا بر بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر ترکیه منتشر کرده، این حمله توسط سه جنگنده اف۱۶ ترکیه از شهر دیاربکر در جنوب شرقی آن کشور در ساعات اولیه روز ۲ مرداد انجام شده است.

این عملیات خود یک روز پس از آن انجام می‌شود که طی یک درگیری نسبتا گسترده در نقاط مرزی، یک نفر از افراد ارتش ترکیه و یک شبه‌نظامی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کشته شدند.

بنا بر گزارش‌ها تصمیم برای انجام حملات هوایی در جلسه‌ای با حضور مقام‌های امنیتی و به ریاست احمد داوداغلو، نخست‌وزیر، در عصر پنج‌شنبه گرفته شد.

در بیانیه دفتر داوداغلو آمده است «دولت ترکیه مصمم است که دست به اقدامات لازم برای حفاظت از امنیت ملی خود بزند».

بنا بر این گزارش، یک ستاد مرکزی افراطیون در روستای «حوار» سوریه منهدم شده است.

همزمان بنا بر گزارش‌هایی از داخل ترکیه، نیروهای پلیس ده‌ها مظنون به همکاری با گروه حکومت خودخوانده اسلامی و نیز گروهی از افراد وابسته به پ‌کا‌کا و برخی دیگر گروه‌های مسلح، را در استانبول بازداشت کرده‌اند.

در این عملیات پنج هزار نیروی پلیس حضور داشتند و از چند فروند هلیکوپتر نیز استفاده شده است.

روز دوشنبه گذشته حمله‌ای انتحاری در ترکیه روی داد که به مرگ دست‌کم ۳۲ نفر انجامید.

دولت ترکیه از آن زمان اقداماتی تازه را آغاز کرده است.

از جمله گزارش‌ها حاکی‌ست که ترکیه بالاخره به ایالات متحده اجازه داده است تا از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب آن کشور، برای انجام عمیلات هوایی علیه اسلام‌گرایان استفاده کند.

XS
SM
MD
LG