لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

شهر قرقمیش در مرز ترکیه با سوریه «از غیرنظامیان تخلیه می‌شود»


رسانه‌های ترکیه می‌گویند مقام‌های آن کشور در پی پرتاب موشک به وسیله گروه موسوم به حکومت اسلامی از شهر جرابلس، دستور تخلیه شهر مرزی قرقمیش را داده‌اند.

به تازگی گزارش‌هایی در باره حضور یک گروه شورشی مورد حمایت ترکیه در قرقمیش، برای حمله به جرابلس منتشر شده‌است.

اندکی قبل، ارتش ترکیه دست به گلوله‌باران پیاپی مواضع گروه موسوم به حکومت اسلامی در شهر جرابلس زده بود. واکنشی که گفته‌شد ناشی از پرتاب خمپاره به شهر قرقمیش بوده است.

رسانه‌های ترکیه به نقل از مقام‌های آن کشور خبر از حضور یکان‌های پلیس و اعلام درخواست تخلیه نقاط مرزی، به وسیله این یکان‌ها را داده‌اند. اما شهردار قرقمیش در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک»، گفته در این مورد «تصمیم رسمی گرفته نشده» و تخلیه شهر به صورت داوطلبانه انجام شده‌است.

در پایان مرداد ماه، خبرگزاری رویترز به نقل از گروهی از شورشیان سوری گفته بود آن‌ها آماده حمله به شهر «جرابلس»، درست در نقطه مقابل قرقمیش می‌شوند. بنا بر این گزارش این گروه از شورشیان، که عمدتا متشکل از گروه‌های اسلام‌گرا، ترکمن‌های سوریه و برخی دیگر از نیروهای وابسته به «ارتش آزاد سوریه» هستند، در حال حاضر در قرقمیش حضور دارند.

جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه در میانه راه کوبانی به منبج است. کوبانی و منبج، در کنترل کاملا یا عمدتا در کنترل گروه‌های شورشی کُرد هستند که از حمایت ایالات متحده برخوردارند.

همزمان شبه‌نظامیان کُرد در «یگان‌‌های مدافع خلق»، نیز اعلام کرده‌اند پس از یک هفته نبرد با نیروهای ارتش سوریه، تقریبا به‌طور کامل کنترل شهر حسکه، در شمال شرقی سوریه، را به دست گرفته‌اند.

از منظر آنکارا «یگان‌های مدافع خلق» شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان» ترکیه است، که این گروه دوم از طرف آنکارا و نیز واشینگتن یا تهران، «گروهی تروریستی» به شمار می‌رود. آمریکا «یگان‌های مدافع خلق» را یک گروه تروریستی نمی‌داند.

پیش‌تر در مواردی که ترکیه اقدام به گلوله‌باران مواضع شبه‌نظامیان کُرد کرده بود، وزارت خارجه ایالات متحده خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و توقف حملات شده بود.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند ارتش آن کشور، در روزهای گذشته، شورشیان کرد در اطراف منبج سوریه را نیز گلوله‌باران کرده‌، تا جلوی پیشروی آن‌ها به سمت جنوب ترکیه را بگیرد.

روزنامه صباح می‌گوید از نظر آنکارا تصرف مناطق غربی رود فرات توسط کُرد‌ها، «مخل امنیت ملی ترکیه» به شمار می‌رود و مقام‌های آن کشور اعلام کرده‌اند از شورشیان در «ارتش آزاد سوریه» در عملیات برای تصرف جرابلس، حمایت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG