لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

خلبانان ترک و لبنانی‌های ربوده شده به کشورهای خود بازگشتند


یکی از ۹ لبنانی در فرودگاه بیروت
یکی از ۹ لبنانی در فرودگاه بیروت
دو خلبان ربوده شده شرکت هواپیمایی ترکیه در لبنان و ۹ لبنانی ربوده شده در سوریه، پس از آزادی، روز شنبه ۲۷ مهرماه، به کشورهای خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خلبانان ترک در میان استقبال اعضای خانواده خود و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، سوار بر هواپیمایی قطر وارد استانبول شدند.

در دیگر سو نیز شهروندان لبنانی که ماه مه سال ۲۰۱۲ در سوریه ربوده شده بودند، شمال آن کشور را ترک و از طریق ترکیه به بیروت بازگشتند.

رویترز از قول یکی از لبنانی‌های آزاد شده می‌گوید «اوضاع بدتر از آنچه بود که می‌توانید تصور کنید، ما بهای سنگینی پرداختیم».

آزادی شهروندان ترک و لبنانی از جمله با وساطت قطر انجام شده است. اما از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز در مورد توافقی نهان میان شورشیان سوری و دولت بشار اسد برای آزادی آنها در مقابل آزادی زندانیان شورشی منتشر شده است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن، اخیرا گفته است دولت سوریه «ده‌ها» تن از زندانیان را طی چند روز گذشته به عنوان بخشی از این «تفاهم» آزاد کرده است.

در عین حال کشورهای ترکیه و لبنان نیز هر یک طی ماه‌های گذشته فعالیت‌هایی را برای آزادی ربوده‌شدگان انجام داده‌اند.

احمد داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است آزادی خلبان‌ها «نفوذ دیپلماتیک» دولت ترکیه را نشان می‌دهد.

وزیر خارجه ترکیه در توئیتر خود نوشته است «موفقیت این روند (آزادی ربوده‌شدگان) تحت راهنمایی نخست وزیر انجام شده و بار دیگر نشان‌دهنده اهمیت ترکیه در منطقه است».

طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی نیز در مورد سفر عباس ابراهیم، رئیس دفتر امنیت عمومی لبنان به سوریه و ترکیه منتشر شد.

آنچه مشخص است طی این ماه‌ها مذاکرات و تلاش‌های گوناگونی پشت درهای بسته برای آزادی ربوده‌شدگان هر دو کشور انجام شده که جزئیات زیادی در مورد آن‌ها منتشر نشده است.

خود آقای ابراهیم نیز که همراه ۹ لبنانی آزاد شده از استانبول به بیروت باز گشته بود، به خبرنگاران گفت «نه فقط به گروگان‌ها، که باید به لبنان تبریک گفت».

در هر دو کشور ترکیه و لبنان موضوع گروگان‌ها، از جمله خبرهایی بود که واکنش‌های زیادی را در بر داشته و رسانه‌های عمومی آن را از نزدیک دنبال می‌کردند.

در مرداد ماه گذشته بود که دو خلبان ترک در نزدیکی فرودگاه بیروت ربوده شدند.

در آن زمان سفیر ترکیه در بیروت از شهروندان آن کشور خواست خاک لبنان را ترک کنند.

رسانه‌های لبنان گزارش داده بودند که گروهی به نام «زُوار امام رضا» مسئولیت آدم‌ربایی را برعهده گرفته و خواستار آزادی ۹ شیعه لبنانی شده‌ است که سال گذشته هنگام بازگشت از ایران، در سوریه ربوده شدند.
XS
SM
MD
LG