لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

رئیس‌جمهوری ترکمنستان با ۹۸ درصد آرا بار دیگر رئیس‌جمهور شد


قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، در انتخاباتی که از سال ۲۰۰۶ به این سو تنها پیروز آن است، با به دست آوردن آنچه «۹۸ درصد» آرا عنوان شده، برای هفت سال دیگر رئیس‌جمهوری چهارمین کشور صاحب ذخایر گاز جهان شد.

کمیسیون انتخاباتی ترکمنستان، در یک جلسه مطبوعاتی می‌گوید «۹۷ درصد» در انتخابات شرکت کردند و بردی‌محمد‌اف توانسته با به دست آوردن ۹۸ درصد آرا، بر هشت رقیب دیگر خود پیروز شود.

قربانقلی بردی‌محمداف از سال ۲۰۰۶ میلادی و پس از درگذشت صفرمراد نیازف، قدرت را در دست دارد. نیازف، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی، خود از سال ۱۹۹۰ تا زمان درگذشتش، قدرت را در دست داشت.

رئیس‌جمهوری ترکمنستان در حالی‌که رای خود را در عشق‌آباد به صندوق می‌انداخت گفته بود «نتیجه انتخابات هرچه باشد، وضعیت هفت سال آینده مردم را مشخص خواهد کرد».

آقای بردی‌محمداف در شهریور ماه گذشته «اصلاحاتی» را امضا کرد که مانع سـِنی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را از میان برداشته و عملا راه را برای تصاحب مادام‌العمر قدرت برای او هموار کرد.

رئیس‌جمهوری ترکمنستان در آغاز ۶۰ سالگی‌ست. شرط سنی پیشین، ۷۰ سال بود.

قانون اساسی ترکمنستان هیچ مانعی برای مشارکت چندباره در انتخابات ایجاد نمی‌کند و دوره ریاست‌جمهوری نیز از پنج سال به هفت سال افزایش یافته است.

ترکمنستان چهارمین کشور از نظر ذخایر گاز طبیعی در جهان است. این کشور تقریبا به‌طور کامل به صادرات این منبع انرژی وابسته است. چین، مهم‌ترین خریدار گاز این کشور پنج میلیون نفری است.

XS
SM
MD
LG