لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

بازداشت دو نفر در آمریکا به اتهام «پشتیبانی و جمع‌آوری اطلاعات برای حزب‌الله لبنان»


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در این تصویر از سال ۲۰۱۵ در منطقه‌ای در جنوب لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در این تصویر از سال ۲۰۱۵ در منطقه‌ای در جنوب لبنان

دادستان‌های ایالات متحده دو مرد را که اخیرا در آمریکا بازداشت شده‌اند، به «پشتیبانی مادی» و «جمع‌آوری و جست‌وجوی اطلاعات و اهداف احتمالی» برای حزب‌الله لبنان، متهم کرده‌اند. دولت آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند.

نام افراد بازداشت علی کورانی، ۳۲ ساله و سمیر الدباغ، ۲۷ ساله، ساکنان نیویورک و دیربورن در میشیگان، عنوان شده‌است. هر دو نفر هفته پیش بازداشت شده‌اند و دادستان‌های فدرال آمریکا، روز ۱۸ خرداد به آن‌ها اتهام‌هایی در ارتباط با حزب‌الله لبنان وارد کرده‌اند.

حزب‌الله لبنان که از مهم‌ترین گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است از سوی شماری از کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده، یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید وکیل یا وکلای دو فرد بازداشت‌شده هنوز واکنشی به اتهام‌ها نشان نداده‌اند.

دادستانی ایالات متحده می‌گوید علی کورانی در نوجوانی در آموزش‌های نظامی حزب‌الله لبنان شرکت کرده بود. او در سال ۲۰۰۳ میلادی، به‌شکل قانونی وارد خاک ایالات متحده شده‌ و در سال ۲۰۰۹ نیز حق شهروندی این کشور را دریافت کرده‌است.

به گفته داستانی، کورانی طی زمانی که مقیم آمریکا شده برای حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کرد و در جست‌وجوی تامین‌کنندگان اسلحه، یافتن افراد وابسته به نهادهای نظامی اسرائیل و جمع‌آوری اطلاعات در مورد امنیت فرودگاه‌ها در ایالات متحده و اماکن نظامی و انتظامی این کشور بوده‌است.

به گفته مقام‌های قضایی آمریکا، حزب‌الله لبنان، از جمله در سفری که کورانی در سال ۲۰۱۱ به لبنان داشت، آموزش‌های بیشتری به او داده است.

دباغ نیز متهم است که آموزش‌های نظامی، از جمله در زمینه ساخت بمب، دیده‌است. دادستانی آمریکا می‌گوید او در ماموریتی برای حزب‌الله لبنان، اقدام به پاکسازی باقی‌مانده‌های مواد انفجاری در خانه‌ای در تایلند کرده‌است. در ماموریت مشابهی نیز به پاناما رفته، جایی که بنا بر اتهام‌های مطرح‌شده، به جمع‌آوری اطلاعات در آبراه پاناما و سفارت اسرائیل اقدام کرده‌است. آبراه پاناما، اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام می‌رساند و از نظر ترابری و رفت‌وآمد دریایی اهمیت بسیار زیادی دارد.

هر دو مردم در حال حاضر متهم به پشتیبانی مادی و ارائه منابع به یک گروه تروریستی، توطئه و مالکیت غیرقانونی اسلحه هستند و در بازداشت به‌سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG