لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

ابراز امیدواری وزیر دفاع بریتانیا به آغاز عملیات رقه پس از محاصره آن تا بهار


وزیر دفاع بریتانیا در جمع شماری از افسران نیروی هوایی آن کشور
وزیر دفاع بریتانیا در جمع شماری از افسران نیروی هوایی آن کشور

وزیر دفاع بریتانیا ابراز امیدواری کرده‌است که محاصره رقه، مرکز اصلی حضور گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه، تا بهار پیش‌رو کامل شده و سپس عمیلات آزادسازی آن آغاز شود.

مایکل فالن، وزیر دفاع بریتانیا که به عراق سفر کرده، ۲۳ بهمن ماه در اقلیم کردستان این گفته‌ها را بیان کرده‌است. به گفته فالن، شورشیان مورد حمایت غرب در حال پیشروی هستند و محاصره کامل رقه، می‌تواند آغازگر عملیات نهایی برای تصرف آن باشد.

عملیات شورشیان مورد حمایت غرب برای بازپس‌گیری شهر رقه، با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و «نیروهای دمکراتیک سوریه» انجام می‌شود. «نیروهای دمکراتیک سوریه» عمدتا از شبه‌نظامیان کــرد گروه ی‌پ‌گ تشکیل شده که از منظر ترکیه، شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و گروهی «تروریستی» است. آمریکا این ارتباطات را رد کرده و این گروه را «تروریستی» نمی‌داند.

گفته‌های تازه وزیر دفاع بریتانیا در مورد رقه در حالی‌ست که شورشیان مورد حمایت ترکیه، و ارتش آن کشور، پس از محاصره شهر الباب، وارد بخش‌هایی از آن شده‌اند.

نیروهای ارتش سوریه نیز در جنوب الباب موضع گرفته‌اند. الباب در نزدیکی حلب، و مرز ترکیه، هم برای حکومت مرکزی سوریه و هم آنکارا اهمیت زیادی دارد.

پیش از این در هفته گذشته، ژنرال استفن تونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، ابراز امیدواری کرده بود که تصرف کامل موصل در عراق و رقه در سوریه، و آزادسازی این دو شهر مهم از کنترل «داعش»، «طی شش ماه پیش‌رو» پایان یابد.

این دو شهر، در کنار بخش‌های بزرگی از سوریه و نزدیک به یک سوم خاک عراق، در جریان پیش‌روی‌های گسترده «داعش» در سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف این گروه افراطی درآمده بود.

XS
SM
MD
LG