لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

تفاهم دولت و شورشیان اوکراین برای ایجاد «منطقه حائل غیرنظامی»


در این عکس در زمان توافق اولیه آتش‌بس (از چپ به راست) الکساندر زاخارچنکو، نماینده جمهوری خودخوانده دونتسک، میخائیل زورابوف، سفیر روسیه در اوکراین،ایگور پلوتینسکی، نماینده جمهوری خودخوانده لوهانسک، هایدی تاگلیاوینی، نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا، و لئونید کوچما نماینده دولت اوکراین
در این عکس در زمان توافق اولیه آتش‌بس (از چپ به راست) الکساندر زاخارچنکو، نماینده جمهوری خودخوانده دونتسک، میخائیل زورابوف، سفیر روسیه در اوکراین،ایگور پلوتینسکی، نماینده جمهوری خودخوانده لوهانسک، هایدی تاگلیاوینی، نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا، و لئونید کوچما نماینده دولت اوکراین

نمایندگان دولت اوکراین و شورشیان هوادار روسیه در آن کشور، طی دیداری رو در رو توافق کردند که یک منطقه حائل غیرنظامی در بخش بحران‌زده شرق ایجاد، و همه نیروهای خارجی و ادوات نظامی را از آن خارج کنند.

مذاکرات دو طرف در مینسک، بلاروس، روز جمعه ۲۸ شهریور آغاز شد و یادداشت غیر رسمی بین دو طرف، روز شنبه پس از هفت ساعت گفت‌وگو امضا شد.

لئونید کوچما، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین و نماینده کی‌یف در این مذاکرات، به خبرنگاران گفت بین طرف‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است.

بر اساس این تفاهم، دو طرف ادوات سنگین خود را تا فاصله ۱۵ کیلومتری از منطقه مرکزی کشمکش‌ها بیرون برده، و به وسعت دست‌کم ۳۰ کیلومتر منطقه حائل غیرنظامی ایجاد می‌کنند.

به گفته آقای کوچما، سازمان همکاری و امنیت اروپا بر اجرای تعهدات نظارت خواهد کرد.

در تفاهم میان کی‌یف و شورشیان -به گفته نماینده اوکراین- قرار شده است «همه نیروهای مسلح خارجی، ادوات نظامی، جنگجویان و سربازان حرفه‌ای» از منطقه غیرنظامی خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایگور پلوتینسکی، رهبر جمهوری خودخوانده لوهانسک، نیز گفته است این تفاهم باید طرف‌ها را به ایجاد «منطقه‌ای کاملا امن» رهنمون شود.

نبردها میان دو طرف که در نهایت به آتش‌بسی در ماه شهریور انجامید، نزدیک به پنج ماه طول کشید و بیش از سه هزار قربانی برجای گذاشت.

در میانه این نبردها بود که یک هواپیمای مسافربری مالزی بر فراز شرق اوکراین «در پی شلیک موشک» سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. غرب و اوکراین شورشیان را متهم به شلیک موشک ساخت روسیه کرده و در این مورد نیز اسناد و گزارش‌های گوناگونی منتشر کرده‌اند.

از یک سو کی‌یف و متحدان غربی‌اش روسیه را به دخالت در بحران متهم می‌کنند. از سوی دیگر مسکو ضمن رد این موضوع خواستار اهمیت دادن به خواست اقلیت روس در اوکراین شده است.

در نهایت در ۱۴ شهریور ماه دولت اوکراین توافق آتش‌بس با جدایی‌طلبان شورشی هوادار روسیه را امضا کرد.

یک هفته پیش از آن میان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، در مورد جزئیات طرحی برای صلح گفت‌وگو انجام شده بود.

آقای پوروشنکو که به آمریکا سفر کرده است، روز ۲۷ شهریور، در عین حال خواستار کمک نظامی بیشتر واشینگتن به آن کشور شد.

او بحران اوکراین را بدترین مناقشه جهان از زمان بحران موشکی آمریکا و کوبا طی ۵۰ سال گذشته توصیف کرده و از امریکا خواست تا اجازه ندهد اوکراین به گفته او «به تنهایی در برابر تهاجم» بایستد.

آمریکا قبل از نشست مشترک او با قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا، خبر از پرداخت ۵۳ میلیون دلار کمک تازه به اوکراین داده بود.

ایگور پلوتینسکی، رهبر جمهوری خودخوانده لوهانسک، گفته است در مذاکرات اخیر صحبتی در مورد وضعیت این منطقه و نیز دونتسک -دیگر مرکز عمده حضور شورشیان- نشده است.

طی دو هفته‌ گذشته، از زمان آغاز آتش‌بس، گزارش‌هایی در مورد درگیری‌ها به طور منظم منتشر شده بود و اینک رسانه‌ها، تفاهم به دست آمده را گامی برای مستحکم کردن آتش‌بس شکننده توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG