لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

تیراندازی هوایی؛ ناظران بین‌المللی نتوانستند وارد کریمه شوند


زمانی که ده‌ها تن از ناظران بین‌المللی قصد ورود به شبه‌جزیر کریمه را داشتند، با تیراندازی هوایی هشدارآمیز روبه‌رو شده و در نهایت اجازه ورود به این بخش از خاک اوکراین را که در کنترل نیروهای مسلح است، نیافتند.

این تیراندازی هوایی در روز ۱۷ اسفند، در نزدیکی یکی از پست‌های نیروهای مسلح هوادار روسیه، تلفاتی در پی نداشته است.

پیش از آن آندری دچیتسیا، وزیر خارجه اوکراین، از روسیه خواسته بود مانع ورود ناظران بین‌المللی به این شبه‌جزیره نشود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید با وجود آنکه حضور نیروهای روسی در این شبه‌جزیره، طی ده روز گذشته تلفاتی نداشته، اما خشونت این نیروها علیه نیروهای اوکراینی رشد فزاینده‌ای داشته است.

پس از آنکه دولت خودمختار هوادار روسیه در این منتطقه، طی سه روز گذشته خواستار برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به آن کشور شده، بر شدت «هیجان و خشم» نیز افزوده شده است.

رویترز می‌گوید «بدترین رویارویی غرب و مسکو از زمان جنگ سرد»، کشورهای غربی را به تکاپو انداخته تا واکنشی نشان دهند.

طی آخرین این تلاش‌ها جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روس خود گفته است الحاق کریمه به خاک روسیه، می‌تواند درها را به روی دیپلماسی ببندد.

او در عین حال تاکید کرده که آمریکا آماده برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم بین اوکراین و روسیه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تلفنی با رهبرای فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کشورهای حوزه دریای بالتیک گفت‌وگو کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا به کشورهای بالتیک که خود صاحب اقلیت روس هستند، اطمینان داده که در صورت نیاز از آنها حمایت نظامی خواهد شد.

روز گذشته روسیه و دولت تازه اوکراین مذاکرات مستقیمی انجام دادند.

دربیانیه وزارت خارجه روسیه در این مورد آمده است که یکی از معاونان این وزارت‌خارنه و سفیر اوکراین در مسکو دیداری «محترمانه داشتند تا درباره روابط دو کشور به صراحت» گفت‌وگو کنند. در این بیانیه به جزئیات اشاره‌ای نشده است.
XS
SM
MD
LG