لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

جدایی‌طلبان اوکراینی ساختمان‌های اشغال شده را «ترک نکرده‌اند»


یک شبه‌نظامی در اسلاویانسک
یک شبه‌نظامی در اسلاویانسک
گزارش‌ها از اوکراین حاکی‌ست، با وجود توافق صورت گرفته میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، جدایی‌طلبان در شرق آن کشور ساختمان‌های دولتی اشغال‌شده را ترک نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز، اول اردیبهشت گفت مقام‌های اروپایی و آمریکایی با تاکید بر وظیفه روسیه گفته‌اند اگر جدایی‌طلبان ساختمان‌ها را ترک نکنند، تحریم‌های بیشتری در انتظار آن است.

جدایی‌طلبان مسلح در شهرهای شرقی اوکراین دو هفته است که برخی ساختمان‌های دولتی آن را اشغال کرده‌اند.

به گزارش رویترز، واشینگتن می‌گوید با ادامه روند فعلی «طی روزهای پیش‌رو» در مورد تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تصمیم خواهد گرفت.

در توافقی که میان سه کشور اوکراین، روسیه، آمریکا و نیز اتحادیه اروپا، در ۲۸ فروردین صورت گرفت تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی موظف شده‌اند خلع سلاح شده و ساختمان‌های تصرف شده در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر علیه دولت در کی‌یف را تحویل دهند.

روز دوشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از همتای روس خود سرگئی لاوروف، خواست که در اجرای توافق کمک کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، آقای کری از جمله از وزیر خارجه روسیه خواسته است مسکو «به طور عمومی از جدایی‌طلبان بخواهد ساختمان‌ها و ایست‌های بازرسی را تخلیه کنند».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،«بدیهی است» که واشینگتن طی روزهای آینده باید در مورد این بی‌حرکتی تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر وزرات خارجه روسیه نیز می‌گوید در تازه‌ترین تماس میان وزیر آن و جان کری، سرگئی لاوروف خواستار اعمال نفوذ کری بر کی‌یف شده است تا جلوی «نیروهای خودسر را برای تحریک به واقع شدن نبردی خونین» بگیرد.

روسیه نیز از واشینگتن خواسته است اوکراین را «به عمل به تعهدات خود» تشویق کند.

پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌های روس -از جمله در مورد صدور ویزا- در اتحادیه اروپا و ایالات متحده تصویب شد.

همزمان جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوی آمریکا، از روز دوشنبه برای دیداری دو روزه در اوکراین به سر می‌برد.

بایدن، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که طی این زمان به آن کشور سفر می‌کند.
XS
SM
MD
LG