لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

مخالفان اوکراینی پیشنهاد قبول سمت دولتی را رد کردند


ویتالی کلیچکو در جمع معترضان
ویتالی کلیچکو در جمع معترضان
رهبران احزاب مخالف دولت اوکراین با رد پیشنهاد ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری، برای سمت عالی دولتی، بر خواست خود در زمینه کناره‌گیری او و برگزاری انتخابات زودهنگام پای فشاری کردند.

ویتالی کلیچکو، از سرشناس‌ترین رهبران مخالف دولت اوکراین، پنجم بهمن ماه در تجمع معترضان در میدان استقلال کی‌یف گفت: «تسلیم نمی‌شویم، نه در کی‌یف، نه در مناطق دیگر، مذاکرات را ادامه می‌دهیم و همچنان می‌خواهیم تا انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام برگزار شود».

او همچنین بار دیگر بر خواست معترضین برای منتفی کردن لایحه پارلمان آن کشور در ده روز پیش در زمینه سختگیری نسبت به اعتراضات خیابانی و کاهش مصونیت سیاسی نمایندگان پارلمان تاکید کرد.

آخرین دور از مذاکرات میان رهبران گروه‌های مخالف و آقای یانوکوویچ، سه ساعت به درازا کشید و در آن به آرسنی یاتسه‌نیوک، از رهبران مخالف، پیشنهاد پست نخست‌وزیری و به ویتالی کلیچکو، پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش داده شد.

آقای یاتسه‌نیوک، در توئیتر خود در واکنش به این پیشنهاد نوشته است «معامله‌ای در کار نیست، به آنچه شروع کرده‌ایم، پایان می‌دهیم. مردم در مورد رهبران ما تصمیم می‌گیرند نه شما (خطاب به رئیس‌جمهوری اوکراین)».

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه از ایالات متحده آمریکا خواست «در امور اوکراین دخالت نکند».

به گزارش خبرگزاری ريانووستی روسیه، آقای لاوروف در مصاحبه‌ای تلويزيونی گفت که در جريان کنفرانس ژنوـ ۲ برای حل بحران سوريه، درباره اوضاع اوکراين با جان کری، همتای آمريکایی خود، گفت‌وگو کرده است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، جان کری گفته است دخالت نکردن و دوری کردن از هر گفته‌ای که به افزایش تنش در اوکراین بیانجامد «بسیار مهم است».

تنش‌ها در اوکراین در روزهای گذشته شدت بیشتری به خود گرفته و چندین قربانی نیز برجای گذاشته است.

معترضان همچنان در میدان استقلال کی‌یف و در چند شهر دیگر اوکراین به تجمعات و اعتراضات خود ادامه می‌دهند.
XS
SM
MD
LG