لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

مخالفان دولت اوکراین معترضان را به ادامه اعتراضات فراخواندند


سه حزب اصلی مخالف دولت اوکراین ابراز امیدواری کرده‌اند که روز یک‌شنبه، دهم آذر ماه، معترضان بار دیگر به خیابان‌ها بیایند؛ آنها خواسته‌اند تا در آن کشور انتخابات زودرس برگزار شود.

آنها در عین حال امیدوارند که ده‌ها هزار نفر از مخالفان ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین در اعتراضات تازه شرکت کنند.

مخالفان دولت می‌گویند در پی تشکیل یک «نیروی مقاومت ملی» علیه رئیس‌جمهوری و دولت آن کشور هستند.

اعتراضات روزهای گذشته در اوکراین به رئیس‌جمهوری آن کشور، به دلیل تعلیق روند پیوستن به سازمان همکاری اقتصادی اتحادیه اروپا، به خشونت کشیده شده است.

یانوکویچ از امضای این پیمان سر باز زده است.

گفت‌وگوهای رهبران اتحادیه اروپا با رئیس جمهوری اوکراین، در حاشیه نشست «همکاری‌های شرقی» که در پایتخت لیتوانی -رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا- در جریان بود، نیز به نتیجه‌ای نرسید.

پارلمان اوکراین هفته گذشته در اقدامی ناگهانی تعلیق مراحل پیوستن به پیمان همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا را تصویب کرده بود.

اوکراین قرار بود در جریان اجلاس اتحادیه اروپا در لیتوانی طرح مجموعه همکاری‌ها را امضا کند اما ناگهان اعلام شد که دولت در این مورد تجدید نظر کرده و به جای آن، موافقت‌های تجاری با مسکو را دنبال خواهد کرد.

معترضان در روزهای گذشته در کیف شعار «اوکراین اروپاست» سر داده‌اند که به معنی حمایت آنها از روند نزدیکی آن کشور به اتحادیه اروپاست.

اما این اعتراضات در شامگاه جمعه با شلیک گاز اشک آور و در بامداد روز شنبه با زد و خورد نیروهای پلیس آن کشور همراه شد.

اعتراضات در شب جمعه و بامداد شنبه به خشونت کشیده شد
اعتراضات در شب جمعه و بامداد شنبه به خشونت کشیده شد
گفته شده است ده‌ها نفر در پی خشونت پلیس زخمی شده‌اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است از خشونتی که علیه معترضان به کار گرفته شده عصبانی‌ست.

احزاب و گروه‌های مخالف دولت از معترضات خواسته‌اند تا تظاهرات جدید را با تجمع در پارک مرکزی کیف، پایتخت اوکراین، انجام دهند، چرا که پلیس میدان استقلال آن شهر را که اعتراضات در آن انجام می‌شد، مسدود کرده است.

ویتالی کلیچکو، مشت‌زن مشهور اوکراینی و از چهره‌های سرشناس مخالف دولت، روز شنبه در جمع معترضان گفت «ما باید بیرون بیاییم و به آنها (دولت) نشان دهیم که نمی‌توانند ما را تحقیر کنند. ما برای گرفتن حق خود خواهیم ایستاد».

کلیچکو در عین حال خواسته است تا رئیس‌جمهوری استعفا کند.

هفته گذشته نیز در جریان اعتراض‌ها نزدیک به ۱۰ هزارتن از دانشجويان در شهر لويف دست به اعتصاب زدند. دانشجويان معترض در ميدان مرکز شهر لويف نیز تجمع کردند.

رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خشونت‌های پلیس علیه معترضان در روزهای جمعه و شنبه را «سزاوار سرزنش» عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG