لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

رئیس‌جمهوری اوکراین: روسیه ۹ هزار سرباز به اوکراین فرستاده است


پترو پوروشنکو،رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست جهانی اقتصاد در داووس
پترو پوروشنکو،رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست جهانی اقتصاد در داووس

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، روسیه را متهم به تجاوز به خاک این کشور کرد و گفت روسیه ۹ هزار سرباز در اوکراین دارد.

مسکو اتهام ارسال نیرو و ادوات نظامی به اوکراین را مجددا رد کرد.

پترو پوروشنکو در سخنرانی روز اول بهمن خود در داووس گفت روسیه ۹ هزار سرباز و ۵۰۰ خودروی نظامی در آن کشور دارد و پرسیده است «اگر این یک تجاوز نیست، پس چیست؟»

او در سخنرانی خود قطعه‌ای از اتوبوسی را همراه داشت که روز ۲۳ آذر ماه هدف موشک قرار گرفت و ۱۳ غیرنظامی در پی آن کشته شدند. کی‌یف جدایی‌طلبان هوادار روسیه را متهم به این حمله کرده است.

اتهام‌های تازه رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی‌ست که نبردها در شرق آن کشور میان نیروهای نظامی دولتی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه، بار دیگر شدت گرفته و ده‌ها نفر طی روزهای گذشته کشته و زخمی شده‌اند.

[بیشتر بخوانید: تشدید مجدد بحران در اوکراین]

بنا بر گزارش‌ها درگیری‌های روز اول بهمن به پاسگاه مرزی دورافتاده‌ای در شمال شرق لوهانسک سرایت کرده است که کی‌یف می‌گوید روز دوشنبه «نیروهای روس» کنترل آن را در دست گرفتند.

آندری لیسنکو، یکی از سخنگویان ارتش اوکراین، نیز روز سه‌شنبه گفت «با وجود توافق‌های اوليه، ‌واحدهای ارتش اوکراين مورد حمله نيروهای روسيه قرار گرفتند و ‌درگيری‌های سنگينی در دو پاسگاه بازرسی ارتش در شرق اوکراين ‌به وقوع پيوست.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید کی‌یف شورشیان را متهم کرده که ۵۰۰ کیلومتر مربع بیش از منطقه حائل در توافق آتش‌بس را اشغال کرده‌اند.

از سوی دیگر روسیه اتهام‌های تازه را رد کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیش از آغاز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای صلح میان او و وزیران خارجه اوکراین، فرانسه و آلمان در برلین، به خبرنگاران گفت «قبل از این که از ما بخواهید کاری را انجام ندهیم، اول ثابت کنید که ما آن کار را انجام داده‌ایم».

مسکو بارها با اتهام دولت مرکزی اوکراین و کشورهای غربی روبه‌رو بوده است که به شورشیان جدایی‌طلب در اوکراین کمک می‌کند؛ آنچه روسیه همواره رد کرده است.

روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده است که این موضوع و نیز اتهام‌های مربوط به شرق اوکراین، برای آن تحریم‌هایی را از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا همراه آورده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات تازه در برلین به اجرای توافق آتش‌بس کمک کند، اما در عین حال در مورد داشتن انتظار بیش از حد از آن نیز هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG