لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

سازمان ملل بوکو حرام را در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داد


رهبر گروه بوکو حرام، ابوبکر شیکاو، در وسط
رهبر گروه بوکو حرام، ابوبکر شیکاو، در وسط
سازمان ملل متحد گروه «بوکو حرام» را که مسئول آدم‌ربایی ده‌ها دختر نیجریه‌ای یا قتل صدها تن از شهروندان آن کشور است به عنوان یک گروه تروریستی مرتبط با القاعده در فهرست سیاه خود قرار داده و آن را تحریم کرد.

ایالات متحده کشوری بود که فورا از این تصمیم سازمان ملل متحد استقبال کرد.

بر اساس مصوبه ملل متحد، اعضای بوکو حرام با تحریم خرید و فروش سلاح، و محدودیت‌های مسافرتی روبه‌رو شده و دارایی‌هایشان مسدود می‌شود.

با این همه رسانه‌ها می‌گویند مشخص نیست این تحریم چه تاثیر ملموسی بر عملکرد این گروه خواهد گذاشت.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید «بوکو حرام» طی سال‌های گذشته بر فعالیت‌های خود شدت بخشیده است، آنچه از سال ۲۰۰۹ میلادی هزاران کشته برجای گذاشته است.

با این همه این گروه، وقتی طی یک ماه گذشته در دو حمله بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان را ربود و تهدید کرد آنها را در بازار می‌فروشد، بار دیگر در صدر خبرها قرار گرفت.

«بوکو حرام» سخت مخالفت آموزش و پرورش عرفی و غربی و به گفته خود به دنبال ایجاد «حکومت اصیل اسلامی» است.

گری کوئینلان، نماینده استرالیا در سازمان ملل، اول خرداد ماه به خبرنگاران در نیویورک گفت «ما تلاش می‌کنیم تا با همکاری هم اطمینان حاصل کنیم هر کسی که کمکی به این گروه می‌کند، کمک مالی یا تسلیحاتی، متوقف می‌شود.»

به گفته این دیپلمات گروه «بوکو حرام» در مالی در کنار القاعده جنگیده و رهبر آن همبستگی خود با القاعده را موکدا بیان کرده است.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، نیز تحریم‌های اعمال شده را «گامی مهم» در حمایت از نیجریه «در مقابله با «بوکو حرام» و پاسخگو کردن رهبری مرگبار آن به خاطر جنایاتش» نامیده است.

در خود نیجریه همچنان اعتراض‌ها به رئیس‌جمهوری آن کشور در مورد وضعیت دختران ربوده‌شده ادامه دارد. تظاهرکنندگانی که در نزدیکی ویلای محل سکونت گودلاک جاناتان، تجمع کرده بودند، خواستند تا فعالیت بیشتری برای پیدا کردن آنها انجام شود.

در حال حاضر نیجریه با کمک کشورهایی دیگر از جمله آمریکا در جست‌وجوی بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان ربوده شده است.

آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین برای تجسس در منطقه استفاده می‌کند.

در عین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، به نمایندگان کنگره گفته است سربازان ایالات متحده تا زمانی که لازم باشد در چاد می‌مانند.

اشاره او به اعزام ۸۰ نیروی نظامی به چاد، در همسایگی نیجریه، در ادامه کمک‌ها به عملیات جست‌وجوی دختران ربوده شده، است.

وزارت دفاع آمریکا از دولت نیجریه به دلیل آنچه جلوگیری نکردن فوری از رشد «بوکو حرام» در زمان مناسب نامیده، انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG