لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

دی‌میستورا: بمباران مناطق تحت محاصره در سوریه ادامه دارد


استفان دی‌میستورا
استفان دی‌میستورا

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه می‌گوید بشار اسد اجازه کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره بیشتری را داده‌است؛ اما این مناطق، قبل و پس از ارسال کمک‌های سازمان ملل، بمباران می‌شوند.

استفان دی‌میستورا از طریق ویدئوکنفرانس در یک نشست سازمان ملل در نیویورک در رابطه با سوریه شرکت داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای دی‌میستورا، اول تیر ماه گفته است «روندی طی هفته‌های اخیر شکل گرفته که، همان مناطقی که بالاخره گره باز شد و موفق شده‌ایم به آنها کمک‌رسانی کنیم، حالا پیش و پس از آنکه کاروان‌های کمکی به آنها می‌رسند، بمباران می‌شوند».

نماینده سازمان ملل گفته دسترسی به مناطقی که تحت محاصره و قحطی قرار داشتند و مناطق دورافتاده، بهتر شده است؛ اکنون کمک‌ها به تقریبا ۳۰۰ هزار نفر می‌رسند که در سال گذشته این رقم صفر بود. با این همه تاکید کرده که این تلاش‌های هنوز کمبود زیادی دارد و با مشکلات فراوانی هم همراه است.

او در عین حال می‌گوید آتش‌بسی که بین نیروهای ارتش دولت مرکزی و مخالفان اسد شکل گرفته، در مناطقی مانند ادلیب، لاذقیه یا حلب «با چالشی جدی» روبه‌رو است، اما در مجموع نبردهای کم‌تری در مقایسه با زمان قبل از آغاز آتش‌بس در ماه فوریه، انجام می‌شود.

به گفته آقای دی‌میستورا پنجره‌ای که رو به فرصت ایجاد صلح باز شده، خیلی سریع بسته خواهد شد «اگر تلاش نکنیم که طرف‌ها به ترک مخاصمه ادامه دهند، کمک‌ها را افزایش ندهیم، به سوی درک مشترکی از آغاز گذار سیاسی نرویم، که امیدواریم در ماه ژوئیه مذاکراتی در مورد متحوای آن، و نه ضوابطش، انجام شود».

استفان اوبرین، رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد نیز گفته است، نتیجه جنگ داخلی سوریه، که وارد سال ششم شده است، کاهش ۲۰ ساله امید به زندگی در آن کشور، آواره شدن نیمی از مردم و نیاز ۱۳.۵ میلیون نفر به کمک‌رسانی فوری‌ست. در حالی‌که ۸۰ درصد شهروندان آن کشور نیز اکنون زیر خطر فقر زندگی می‌کنند.

رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در عین حال تاکید کرده که کمک‌های انسان‌دوستانه به دلیل کمبود منابع مالی، با وجود وعده‌های داده‌شده، همچنان با مشکلات مختلفی همراه هستند. به گفته او تنها یک چهارم منابع وعده‌داده‌شده‌ی جامعه جهانی، به سازمان‌های مربوطه پرداخت شده‌است.

XS
SM
MD
LG