لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه: آمریکا‌یی‌ها می‌گویند انتقال آب از جای دیگر راهکار نیست


روند خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته بر نقشه‌
روند خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته بر نقشه‌

در پی گفته‌های یک نماینده مجلس ایران در مورد آغاز مراحل طرحی برای انتقال آب از ارمنستان و گرجستان به دریاچه تقریبا خشک‌شده ارومیه، یک عضو ستاد احیای این دریاچه گفته است در سفر هیئت ایرانی به آمریکا، کارشناسان آمریکایی گفته‌اند «انتقال آب از جای دیگر» راه‌حل مسئله نیست.

راضیه لک، رئیس کمیته زمین‌شناسی در ستاد «احیای دریاچه ارومیه»، ۱۹ مرداد ماه، به خبرگزاری ایسنا گفته است این هیئت ۱۰ نفره ایرانی، در تیر ماه گذشته، به دعوت یکی از دانشگاه‌های آمریکا و نیز برای آشنا شدن با تجربیات مشابه در آن کشور، به آن سفر کرد.

خانم لک می‌گوید این سفر برای آشنایی با روش احیای دریاچه‌ها در ایالت‌های خشک آمریکا انجام شده است.

این هیئت از چهار دریاچه با وضعیت مشابه دریاچه ارومیه دیدار کرده‌ است.

متخصصان آمریکایی به این هیئت گفته‌اند انتقال آب از جای دیگر راهگشای احیای دریاچه نیست و آب باید در حوضه آبریز مدیریت شود.

به گفته خانم لک، عقیده این کارشناسان بر این است که انقتال آب کاری زمان‌بر و هزینه‌بردار است و «نه تنها باعث احیای دریاچه نمی‌شود بلکه آب موجود در جای دیگر را نیز از بین می‌برد.»

این کارشناس ایرانی گفته است در شرایط فعلی، پیش از هرچیر باید به «مدیریت یکپارچه منابع آب» روی آورد.

گفته‌های این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه، تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که علی علی‌لو، نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی، گفت بنا بر طرحی که مراحل مطالعاتی آن انجام شده، آبرسانی به دریاچه ارومیه از طریق سرچشمه‌های گرجستان و دریاچه‌ای در ارمنستان انجام خواهد شد.

در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه از ۳۶ میلیارد متر مکعب به ۲ میلیارد رسیده است.

مرضیه لک که گفته است متخصصان آمریکایی‌ انتقال آب از جای دیگر را راهکار درستی نمی‌دانند، در عین حال تاکید کرده است که دولت ایران منابع مالی مناسبی برای احیای دریاچه اختصاص داده و باید «بدون از دست دادن هیچ فرصتی» به وضعیت دریاچه ارومیه سامان داده شود.

او پیشنهاد داده است که کارشناسان ایرانی مقیم آمریکا برای کمک به روند احیای دریاچه با همتایان خود در داخل ایران همکاری کنند.

خانم لک افزوده است بدون کمک گرفتن از متخصصان در آمریکا باید تمام مراحل را «آزمون و خطا کرد» که به گفته او «منطقی نیست».

XS
SM
MD
LG