لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

دست‌کم ۱۱ کشته در پی سقوط هواپیمای ارتش آمریکا در افغانستان


یک فروند سی ۱۳۰ ارتش آمریکا در فرودگاه کابل در سال ۲۰۱۲
یک فروند سی ۱۳۰ ارتش آمریکا در فرودگاه کابل در سال ۲۰۱۲

در پی سقوط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش آمریکا در جلال‌آباد افغانستان، دست‌کم ۱۱ نفر، از جمله شش نیروی نظامی آن کشور، کشته شده‌اند.

برخی از رسانه‌های ایالات متحده، از جمله شبکه خبری ان‌بی‌سی، یا ای‌بی‌سی شمار کشته‌شدگان را ۱۲ تا ۱۴ نفر و شمار پرسنل نظامی آمریکایی را پنج نفر اعلام کرده‌اند.

سانحه‌ هواپیمای باربری نظامی در بامداد جمعه ۱۰ مهر ماه رخ داده است.

سرهنگ برایان تریبوس از ارتش ایالات متحده، گفته است خدمه و مسافران هواپیما کشته شده‌اند.

خدمه هواپیما، نیروهای ارتش آمریکا بوده‌اند.

به گفته سرهنگ تریبوس، پنج پیمانکار غیرنظامی نیز سوار هواپیما بودند و در میان کشته‌شدگان هستند.

پیمانکارانی که قربانی این حادثه شده‌اند برای یک برنامه آموزشی که از سوی پیمان آتلانتیک شمالی برگزار می‌شود، کار می‌کردند.

هواپیماهای باربری و ترابری «سی-۱۳۰ هرکولس» ساخت شرکت لاکهید ایالات متحده، قابلیت بلند شدن و فرود آمدن بر زمین ناهموار را دارند.

ارتش آمریکا از این هواپیما برای نقل و انتقال نفرات، ادوات و تجهیزات، به ویژه در کشورهایی مانند افغانستان، استفاده می‌کند.

ادعای طالبان

گروه طالبان افغانستان ادعا کرده است که این هواپیما را سرنگون کرده است.

ناتو این ادعا را تائید نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک حساب کاربری در توئیتر، گفته است نیروهای آن گروه هواپیمای آمریکایی را در جلال‌آباد سرنگون کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی این ادعای طالبان را بازتاب داده است.

طالبان قبل‌تر، حین انجام برخی نبردها میان این گروه و نیروهای دولتی افغانستان یا نیروهای خارجی، گفته‌هایی را مطرح کرده بود که تائید نشده یا رد شده‌اند. خبرگزاری‌ها می‌گویند این گروه تمایل به بزرگ‌نمایی رخدادها و استفاده تبلیغاتی از آنها دارد. پیمان آتلانتیک شمالی، نیز هنوز دلیل و جزئیات سقوط هواپیما را مشخص نکرده است.

سقوط هواپیما در شرق افغانستان در زمانی رخ داده که ارتش آن کشور، در حالی‌که از حمایت هوایی آمریکا و نیروهای ویژه ناتو برخوردار شده‌، به سوی مرکز شهر «قندوز» پیشروی کرده‌ است.

این شهر شمالی، روز دوشنبه به تصرف طالبان در آمد، اما مقام‌های افغان در بامداد پنج‌شنبه اعلام کردند کنترل بخش‌های زیادی از آن را پس گرفته‌اند.

بخش دری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید وزارت دفاع و کشور افغانستان گفته‌اند شهر «به طور کامل» از حضور شبه‌نظامیان پاکسازی شده است.

جلال‌آباد در نزدیکی مرز پاکستان و در مسیر کابل، قرار دارد.

مناطق مرزی پاکستان با افغانستان، محل حضور تعداد زیادی از شبه‌نظامیان است.

فرودگاه جلال‌آباد پیش از این هدف برخی حملات قرار گرفته بود.

از جمله در سال ۲۰۱۲ میلادی که حملاتی انتحاری به آن شد.

عمده نیروهای ائتلاف از افغانستان خارج شده‌اند. اما گروهی کوچک از نیروهای ناتو، از جمله گروهی از سربازان آمریکایی همچنان در آن کشور حضور دارند.

پیمان آتلانتیک شمالی و ایالات متحده به طور عمده مشغول آموزش نیروهای نظامی افغانستان هستند.

XS
SM
MD
LG